Sida 10 av 27
Re: Från mitt brevinkast
Postat: mån 05 mar 2012, 17:27
av Klas Blomberg
zikkan skrev:
Det där svartvita fotot vid etsplåten visar ju ett spännande fordon...!!!.... Är det "pau rekktet" eller ett montage? *Det påminner ju till idé om en del skojiga fórdon från den anglosaxiska världen. T ex denna:
http://www.prr.org.au/cms/gallery2/?g2_itemId=627
Just det där fordonet finns i färdig modell i Nollan [link=
http://www.modeltrainsho.com.au/p481-on ... Train.html]
http://www.modeltrainsho.com.au/p481-on ... Train.html[/link]
Re: Från mitt brevinkast
Postat: lör 17 mar 2012, 16:37
av Ola Ahlström
Dags att brutalt (?) men bestämt återföra tråden till mitt brevinkast. Denna vecka överraskade Modellproduktion mig med inte mindre än två paket. Det första innehöll två omritade plåtar, nämligen post- och resgodsvagnen som jag tidigar fått möjlighten att provbygga provetsningarna av, dessutom innehöll paketet två gamla förstaklass vagnar - dessa kan man väl aldrig få för många av ,eller? De nya plåtar har fått vissa delar omritade, bland annat lagergafflarna och taken, vilket underlättar bygget. Det andra paketet innehöll två Pvkv m/43 varav det ena direkt omdiregerades till Öken-Erik, min pansarbyggande lillebror.
/Ola
Tillägg: En av alla våra producenter - Modellproduktion;
http://web.comhem.se/~u47753879/
Re: Från mitt brevinkast
Postat: lör 17 mar 2012, 18:18
av NTSB
Med risk att verka lite okunnig... Men vilka är Modellproduktion??:-D har dom någon sida?
Re: Från mitt brevinkast
Postat: lör 17 mar 2012, 20:19
av Arne Syverstad
http://web.comhem.se/~u47753879/
Var litt for sent ute
Hilsen
Arne
Re: Från mitt brevinkast
Postat: sön 18 mar 2012, 07:56
av Mikael Edlund
Vet du när Modellproduktions D2a är klar till försäljning? Och vad är det för vagn upptill till höger på bilden?
Re: Från mitt brevinkast
Postat: sön 18 mar 2012, 11:55
av Ola Ahlström
Mikael Edlund skrev:
Vet du när Modellproduktions D2a är klar till försäljning? Och vad är det för vagn upptill till höger på bilden?
Första frågan skall nog egentligen ställas till Modellproduktion men jag skull gissa att allt hänger just nu på den saknade byggbeskrivningen och dekaler.
Så till resgodsvagnen. Jag vill minnas att jag tidigare nämnt på något forum att detta är en fd. Västkustbanevagn som i samband med förstatligandet runt 1890 fick SJ littera F3b. Jag hittar just nu inte mina uppgifter men jag tror det var tre vagnar och möjligen byggdes dessa senare om till köks-/förrådsvagnar till de första restaurangvagnarna - finns säkert någon som kan bekräfta eller förneka. Personligen hade jag istället för denna resgodsvagn föredragit en av de som levererades till SJ redan 1856 men det är svårt att styra (?) producenterna.
Passar samtidigt på att visa "provplåten" som nu Modellproduktion modifierat till det bättre.
Så en bild på "mitt provbygge" av postvagnen.
Den härromdagen anlända postvagnsplåten skall istället byggas i "leveransutförande", alltså helgul.
/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Postat: mån 19 mar 2012, 20:50
av Ola Ahlström
Så fick jag fram lite mer data om resgodsvagnen. Modellen föreställer de två vagnar som byggdes 1876 av Landskrona nya verkstad för Västkustbanorna. I samband med Västkustbanornas förstatligande 1895 fick dessa två vagnar litterat F3b med nummer 25364 och 25365, inte att föväxlas med de F3a tillverkade för SJ med nr 25309-25331 och då med ett helt annorlunda utseende.
/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Postat: fre 08 jun 2012, 22:41
av Ola Ahlström
Det har gått flera veckor sedan jag senast redovisade vad brevbäraren levererat i mitt brevinkast. Anledningen till min tystnad har till stor del berott på att jag just nu förbereder min hastigt uppkomna pension, något som tar ganska mycket av fritiden i anspråk, dels att jag de facto inte fått alltför mycket levererat.
Detta har dock ändrats de senste veckorna. Idag kom till exempel två chassier till NKlJ:S AEG-lok som varit beställda sedan flera år tillbaka.
Det verkar lite som ketchup-effekten - först inget, sedan allt på en gång. Dekaler och Etsat har oxså modellen på gång, en modell som jag givetvis också måste testa.
Och från HNJ:verkstad dök för några veckor sedan en av deras sista (?) smalspårvagnar upp, Görlitz-vagnen som funnits på fleras smaslpårsbanor.
Från en av våra svenska producenter dök det upp en försändelse som ser riktigt spännande ut. Etsplåten ligger nu på arbetsbänken men jag får nöja mig med att visa förpackning då jag avkräfts fullständigt tystnad! En konsekvens av mitt tjatande att få köpa en plåt före releasen.
Jag tror dock att flera än undertecknad kommer att bli intresserade av modellen när den släpps.
Så då till "mitt eget paket".
Vad gör man när producenterna inte "tror på ens förslag"? Jo man får ta saken i egna händer och ser själv till att önskemodellen blir av. Resultatet ligger i paketet och jag kan avslöja så mycket som att "nu löds det för fullt"! Byggresultatet hoppas jag kunna ta med till Bankalaset, annars blir det till Norra Sandby.
/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Postat: mån 18 jun 2012, 19:04
av Ola Ahlström
Så har årets bankalas genomförts och jag kan anse mig befriad från tystnadsplikten när det gäller paketet som kom härromveckan;
Etsplåten är SJ:s första kombinerade post och 3:e klassvagn från 1868 som tagits fram av SV&LV
http://www.svlv.se/ en för mig i alla fall efterlängtad vagn då jag har en svaghet för statens järnvägars äldsta lok och vagnpark.
Det andra paketet innehöll resultatet av ett projekt som jag drivit de senaste halvåret och nu fått en första provetsning av gjord.
Även här är det en gammal vagn från Statens Järnvägars barndom nämligen en täckt godsvagn m/1856. Av dessa levererades uppenbarligen 94 stycken, varav de flesta var obromsade, från Lauenstein i Tyskland mellan 1855 och 1863 och typiskt för vagnarna var den lägre vagnshöjden och den typiska böjda balken under vagnen. Nu har jag provbyggt några vagnar och får ta mig en funderare på hur jag skall gå vidare. Då avsikten hela tiden varit att själv få några vagnar till min kommande modulbanan är det tveksamt om det är menigsfullt att revidera plåten så eventuella modifieringar av filmen får stå tillbaka så mycket lutar åt att det bara blir de här provplåtarna. Mitt behov är därmed täckt.
/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Postat: tis 19 jun 2012, 19:53
av Ola Ahlström
I samband med provbygget av G m/56 tog jag några bilder som tydligt visar skillnaden i storlek mot efterföljaren m/66;
Det är fråmst i korghöjd som skillnaden märks
men annars är det mest underredet som skiljer
Noterbart är hur snabbt utvecklingen gick på 10 år.
/Ola