Även om det blev ett litet stickspår i förhållandet mellan mig och brevinkastet känner jag att jag vill förtydliga lite om DONJ vagnarna. Som nämnt tidigare kommer idén ifrån en byggartikel av Jan Rydbergh i Smalspårigt nr 62. Artikeln, "Striptease-vagnar på DONJ" behandlar bygget av två timmervagnar nämligen Nm 643 och Nn 701, där den senare är en "modernare" vagn.
Jag gav mig in på att bygga fyra vagnar av den förstnämnda typen nämligen nr 642 (fd KIRJ I 381 / SJ Isp 321 613), nr 643 (fd KIRJ I 382 / SJ Isp 321 614), nr 644 (fd KIRJ 383 / SJ 321 615) och nr 645 (fd KIRJ 385 / SJ Isp 321 617).
De "modernare" vagnarna Nn valde jag bort och istället, med hjälp av bilder och ritningar från tre DONJ-böcker, gav jag mig i kast med en annan vagnstyp.
Här blev det fyra vagnar byggda till DONJ av Vagn och Maskinfabriken AB i Falun, vagnar som byggdes om redan 1911 och då blev förlängda samt blev av med sina golvplankor. Här byggde jag DONJ nr 266, nr 279, nr 288 och nr 293. Med hjälp av ritningar prakticerade jag byggkonceptet ur Jan Ryderberghs artikel.
Detta innebar att jag på kort tid fick ihop ett timmertåg om åtta vagnar något som bör ökas om det nu skulle komma ut en modell av DONJ:s Malletlok. Intill dess får väl Rimbo Grandes Dalahästar eller Np-lok få fungera som dragkraft.
För den intresserade hänvisas till:
Smalspårigt nr 62
"Från inland till kusten" av Rolf Sten, Museisällskapet Jädraås-Tallås Järnväg 1988, ISBN 91-7970-352-6
"Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg" av Jan-Olov Svensson, Museiföreningen Wadstena-Fogelsta 1992, ISSN 0280-8403
"Under 100 år Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg" av Rolf Sten, Museisällskapet Jädraås-Tallås Järnväg 1997, ISBN 91-630-5949-5
/Ola