Ibland går det inte bara att vänta på brevbäraren utan man får ta saken i egen hand. Så skedde i lördags då jag tog en rask promenad bort till en modellbyggare med fallenhet för stridsvagnar. Emil är en erkänt duktig byggare av stridsvagnsmodeller i skala 1/35 och aktiv i byggargänget som träffs en gång i månaden i Malmö. Förutom stridsvagsnbygge i skala 1/35 så är Emil aktiv table-top spelar och då är det modeller i skala 1/100 som gäller. Jag har varit med på dessa byggmöten några gånger, mest som en gentjänst för de clinics plastbyggarna gjort vid Norra Sanbyträffarna och mitt bidrag har varit att visa för plastbyggarna hur kul och lätt det är att löda mässing. Jag har envist kommenterat att Emils 1/100 stridsvagnar varit i fel skala och argumenterat för 1/87, det var därför spännande att i våras se en mässingsprototyp av en pbv 302 just i "min skala". Emil hade ritat en etsplåt och sedan "hemmaetsat" några plåtar som han jobbat vidare på. Dessa första vagnar var till 50% mässing och skulle spacklas "med något" för att få till de rundade partierna. Korgen skulle kläs med etsade luckor och banden var "tre lager" - en något överarbetad modell men spännande. Flera spännade diskussioner förekom under sommaren och så visades två målade "masters" vid C4-Open i Malmö i slutet av oktober. Nu hade Emil hittat sin väg fram till en pbv och nu var det en resinkorg med en etsplåt med band, lite luckor, drivhjulskrans och kanonsikte - ett vinnande koncept. Modellen gav intryck av att kunna var relativt lättbyggd, i alla fall i förhållande till de först uppvisade prototyperna. Här syns att det är en modell "av en byggare för byggare" med spännade och bra lösningar. Personligen tror jag Emil är öppen för konstruktiva konstruktionsförslag om han avser att ta fram andra och fler stridsvagnsmodeller.
Så i fredags fick jag besked att min pbv-pluton var leveransklar och jag hade två alternativ - förlita mig på brevbäraren eller ta en rask promenad, valet var lätt. Så tillbringade jag lördagskvällen, i väntan på San Francisco 49:ers sena kvällsmatch, med några timmar för att plocka lite med en av byggsatserna. Intresserade skall ha klart för sig att även om det är en resinbyggsats med få delar så gäller det att hålla tungan rätt i mun och slipa rätt och inte för mycket. Av konstruktionsskäl är vissa ingöt stora och, då detaljerna är smäckra, kan dessa lätt skadas. Vidare limmas resinedelarna medan mässingsdelarna både löds och limmas. Jag testade med att löda ihop bandändarna och detta fungerade, troligen tack vara lågtemperaturtenn, på plats utan att smälta bärhjulen som är av resin. Nedan syns modellen, provisoriskt ihopmonterad, efter några timmars arbeten (och då mest ägnade åt "slipning");
Några ord om förebilden; Pansarbandvagnen är säkert inte helt okänd då många av oss mött den under vår värnplikt eller på internationella missioner. Vagnen är tillverkad av Hägglunds i ett stort antal mellan 1965 och 1972 med beteckningen Pbv 302. Vagnen fanns även som Stridledningspansarbandvagn 3021, Eldledningspansarbandvagn 3022, Batteriplatspansarbandvagn 3023, Radiolänkpansarbandvagn 3024, Pjäsrekognoseringspansarbandvagn 3025 samt Sjuktransportpansarbandvagn 3026 och är uppenbarligen just nu under utskrotning.
Några ord om byggsatsen; På IPMS hemsida
http://www.ipmsstockholm.net/forum/trad ... l_Juhl.xml går det att skåda byggsatsens olika detaljer samt även se Emils två färdigbyggda prototyper som visades upp på C4-Open. Byggsatsen innehåller varken dekaler eller en byggbeskrivning, även om jag förtår att Emil just nu skissar på en enklare byggbeskrivning. Jag hittade bra med bilder på nätet av förebilden och med de få delarna är det inte svårt att räkna ut hur de skall monteras. En tidig diskussion gick ut på hur stort intresset kunde vara hos såväl stridsvagnsbyggare som hos oss mj-byggare. Emils första batch sålde i stort sett slut på ett dygn men vi kan nog hoppas på att modellen återkommer. Jag vill nämligen tro att Emil satsat rätt med skalan 1/87 i förhållande till 1/100 men det får tiden utvisa.
Emil nås på följande adress;
pansarfabriken@gmail.com
Kul med ytterligare en svensk tillverkare "av byggare för byggare".
/Ola