Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Julmånaden har börjat och snart blir det flera veckor utan att behöva tänka på jobbet. Brevbäraren och våra producenter har sett till att jag inte skall sitta sysslolös över helgerna och än kan det droppa in fler försändelser.

Lite uppföljning av som kommit och blivit gjort;

Som känt är en stor del av snö och spårrensarna levererade till Skåne och underteckad tillhör mottagarna.

Bild

Så en bild av MSJ loket, i alla fall innehållet i försändelsen, som jag utlovat;

Bild

Helgen har givit lite tid till modellbygge - i alla fall lite tid för målning på balkongen;

Bild

Lugn, GDJ flisvagn skall bli svart - vagnen har endast nu fått en grundfärg som skall få härda innan allt målas svart.

Bild

Efter svartmålning skall så Modellproduktions vagn märkas med de dekaler som anskaffats just för denna vagn och då tack vare "dekaltillverkaren på Sveriges framsidas" hjälp.

Även HNJ:verkstads Gq vagn har fått en grundmålning. Här tror jag dock att jag nöjer med denna då nyansen känns bra. Däremot skall taket målas och dekaler på plats - hoppas att temperaturen håller sig på rätt sida nollgradersstrecket.

Bild

/Ola
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Känner förvisso för min brevbärare som ofta får släpa med sig tunga (?) paket men väljer istället för att visa "plåtar" i stället visa vad jag nu under de första dagarna på min julledighet fått klart.

Först ut är Modellproduktions provplåt av en GDJ träkolsvagn littera L som jag valt att bygga i SJ:s utförande som vagnen såg ut runt 1955;

Bild

Bild

Därnäst kommer en CD vagn från NBJ, senare NVHJ, där SV&LV fått bidra med grundmodellen och jag gjort några enkla konverteringar;

Bild

Ändringarna (?) består egentligen bara av nya fotsteg och takdetaljer samt lite "specialare" när det gäller dekaler.

Bild

När det gäller gardiner på smalspåriga tredjeklassvagnar på sent 1800-tal är jag oklar och har därför avstått att limma dit dessa.

På tal om gardiner så har faktiskt SRJ BC nr 19 fått gröna, inte blå som det ser ut på bilden, gardiner monterat. Blir nog till att ta en ny och bättre bild....

Bild

/Ola
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

En modell som just byggts färdigt och som troligen inte behandlats i tråden tidigare är en provplåt från Modellproduktion och som föreställer en av SJ:s första postvagnar. Det höga nummert 239 beror på "klipp & klistra" med tillgängliga siffror men även önskemålet att byggga en Kockumsvagn och en vagn tilldelad Södra Stambanan.

Bild

Bild

I samband med bygget har jag haft stor nytta av Järnvägshistoriskt forum som förklarade "trefotingarna" på taket liksom producerade ritningar. Dock kvarstår några frågor och dessa är dels om vagnarna hade gardiner, dels om de första vagnar var helt gulmålade (en sådan modell lär förekomma hos GMJS) en teori som framgår av 50-årsjubileumsboken för Statens Järnvägar men "känns" besvärande då just "gul färg" var den färg som samtliga godsvagnar vid 3:e distriktet tilldelades - här finns en del kvar att utreda.

/Ola

Tillägg: Tre postvagnar i form av ombyggda tredjeklassvagnar tillkom 1861 (littera CD6). Nästa leverans bestod av 13 postvagnar med första leverans 1862 (möjligen 1864) med nummer 61, 63, 161,162, 177, 238, 239, 246, 252, 727, 728, 729 och 730 slutlevererade 1870. Vagnarna tillverkades såväl av Lauenstein i Hamburg som Kockums och littrerades senare som littera D2a. Nästa serie var 17 st kombinerade post och 3:e klassvagar littera CD6a/CD6b med första leverans 1868. 1873 levererades så tre modifierad vagnar från Göteborg med littera D2b. Dessa, nr 302, 303 och 558 hade en högre korg. Därnäst följde bland annat littera D1 och kombinerade post- och personvagnar CD2, DC1a, DC1b, BD3......

Av jubileumsboken framgår på sidan 182 följande om D2a vagnarna; "Utvändigt äro de plåtklädda samt voro till en början gullackarade". På sidan 188 följande; "alla tvåaxliga postvagnar intill 1899 vore målade nedre hälften gul och öfre hälften svart, och alla postboggievagnar däremot hade nedre hälften svart och öfre gul, hvarför nämnda år bestämdes, att alla postvagnar skulle målas bruna med ett mindre, gult fält vid breflådeöppningen".
mikath

Inlägg av mikath »

Denna vagn gillar jag riktigt skarpt.
Snyggt bygge också som brukligt från dig Ola.

/Mika
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Så var den orginella Gsp vagnen från HNJ:verkstad i stort sett färdig. Vagnen är en av tre vagnar från förstatligade KBJ 1940 som innan förstatligandet byggts om och fått denna takkonstruktion. Av de tre vagnarna blev Gq 1233 SJ Gsp 300100, Gq 1234 SJ Gsp 300120 och Gq 1235 SJ Gsp 300101. Gsp 300120 var obromsad till skillnad från de två andra. Liknande vagnar kom från KTsJ och VGJ.

Jag har byggt modellen i stort sett "rakt av" och vill påpeka på några väsentligheter för den som vill ge sig ikast med modellen.

Bild

Kontrollera buffertbalkens inpasssning. Gör vid behov uttag för koppel.

Används RimboGrande hjulaxlar måste bussningar monteras då dessa har axlar som är kortare än vad modellen kräver.

Skall vagnen byggas "bromsad" gäller det att tänka till då bromsutrustningen (länkarna), som är skalenlig, riskerar komma i konflikt med hjulaxeln och hjulflänsarna.

Bild

Sammanfattningsvis var detta en rolig modell att bygga och konstruktionen intressant även om jag nog kommer att göra lite förändringar med nästa vagn jag skall bygga - en bromsad version. Jag kommer nog att separera korgen från golvet, främst för att kunna bygga upp bromsutrustningen och samtidigt kunna löda taket och handräcken innifrån.

Är min vagn klar då? Nä, jag ser på de avslöjande bilderna att min maskning "läckt" och fortfarande saknas märkning för genomgående bromsledning. Sedan skulle det inte sitta fel med lite nedsmutsning....

/Ola

Källor för den nyfikne: TÅG 2/95 och diverse nummer av ÖSJ-bladet
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Det har mest handlat om leveranser av tidigare restnoterade modeller från HNJ:verkstad, förutom en G10 byggsats, som brevbäraren fått levererat. Det gäller nu att lägga upp ett lager av kommande byggprojekt innan verkstaden slår igen. Bland annat har jag skaffat några VGJ personvagnar vilket fick mig ikväll att plocka fram den sedan tidigare påbörjade C-vagnen. Inför montering av Rimbo Grandes fjäderpaket och hjulaxlar konstaterade jag att även denna modell kräver bussningar om man väljer RB-hjulaxlar. I sig inget större problem att lösa om man har ett smäckert mässingsrör och några brotchar. Av bilden nedan syns vagnen med taket löst pålaggt - bygget fortsätter;

Bild
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Läckert Ola, höll på att missa din tråd men den är alltid lika intressant att följa!

Janne C
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Ibland går det inte bara att vänta på brevbäraren utan man får ta saken i egen hand. Så skedde i lördags då jag tog en rask promenad bort till en modellbyggare med fallenhet för stridsvagnar. Emil är en erkänt duktig byggare av stridsvagnsmodeller i skala 1/35 och aktiv i byggargänget som träffs en gång i månaden i Malmö. Förutom stridsvagsnbygge i skala 1/35 så är Emil aktiv table-top spelar och då är det modeller i skala 1/100 som gäller. Jag har varit med på dessa byggmöten några gånger, mest som en gentjänst för de clinics plastbyggarna gjort vid Norra Sanbyträffarna och mitt bidrag har varit att visa för plastbyggarna hur kul och lätt det är att löda mässing. Jag har envist kommenterat att Emils 1/100 stridsvagnar varit i fel skala och argumenterat för 1/87, det var därför spännande att i våras se en mässingsprototyp av en pbv 302 just i "min skala". Emil hade ritat en etsplåt och sedan "hemmaetsat" några plåtar som han jobbat vidare på. Dessa första vagnar var till 50% mässing och skulle spacklas "med något" för att få till de rundade partierna. Korgen skulle kläs med etsade luckor och banden var "tre lager" - en något överarbetad modell men spännande. Flera spännade diskussioner förekom under sommaren och så visades två målade "masters" vid C4-Open i Malmö i slutet av oktober. Nu hade Emil hittat sin väg fram till en pbv och nu var det en resinkorg med en etsplåt med band, lite luckor, drivhjulskrans och kanonsikte - ett vinnande koncept. Modellen gav intryck av att kunna var relativt lättbyggd, i alla fall i förhållande till de först uppvisade prototyperna. Här syns att det är en modell "av en byggare för byggare" med spännade och bra lösningar. Personligen tror jag Emil är öppen för konstruktiva konstruktionsförslag om han avser att ta fram andra och fler stridsvagnsmodeller.

Så i fredags fick jag besked att min pbv-pluton var leveransklar och jag hade två alternativ - förlita mig på brevbäraren eller ta en rask promenad, valet var lätt. Så tillbringade jag lördagskvällen, i väntan på San Francisco 49:ers sena kvällsmatch, med några timmar för att plocka lite med en av byggsatserna. Intresserade skall ha klart för sig att även om det är en resinbyggsats med få delar så gäller det att hålla tungan rätt i mun och slipa rätt och inte för mycket. Av konstruktionsskäl är vissa ingöt stora och, då detaljerna är smäckra, kan dessa lätt skadas. Vidare limmas resinedelarna medan mässingsdelarna både löds och limmas. Jag testade med att löda ihop bandändarna och detta fungerade, troligen tack vara lågtemperaturtenn, på plats utan att smälta bärhjulen som är av resin. Nedan syns modellen, provisoriskt ihopmonterad, efter några timmars arbeten (och då mest ägnade åt "slipning");

Bild

Bild

Några ord om förebilden; Pansarbandvagnen är säkert inte helt okänd då många av oss mött den under vår värnplikt eller på internationella missioner. Vagnen är tillverkad av Hägglunds i ett stort antal mellan 1965 och 1972 med beteckningen Pbv 302. Vagnen fanns även som Stridledningspansarbandvagn 3021, Eldledningspansarbandvagn 3022, Batteriplatspansarbandvagn 3023, Radiolänkpansarbandvagn 3024, Pjäsrekognoseringspansarbandvagn 3025 samt Sjuktransportpansarbandvagn 3026 och är uppenbarligen just nu under utskrotning.

Några ord om byggsatsen; På IPMS hemsida http://www.ipmsstockholm.net/forum/trad ... l_Juhl.xml går det att skåda byggsatsens olika detaljer samt även se Emils två färdigbyggda prototyper som visades upp på C4-Open. Byggsatsen innehåller varken dekaler eller en byggbeskrivning, även om jag förtår att Emil just nu skissar på en enklare byggbeskrivning. Jag hittade bra med bilder på nätet av förebilden och med de få delarna är det inte svårt att räkna ut hur de skall monteras. En tidig diskussion gick ut på hur stort intresset kunde vara hos såväl stridsvagnsbyggare som hos oss mj-byggare. Emils första batch sålde i stort sett slut på ett dygn men vi kan nog hoppas på att modellen återkommer. Jag vill nämligen tro att Emil satsat rätt med skalan 1/87 i förhållande till 1/100 men det får tiden utvisa.

Emil nås på följande adress; pansarfabriken@gmail.com

Kul med ytterligare en svensk tillverkare "av byggare för byggare".

/Ola
mikath

Inlägg av mikath »

Riktigt snygg Pbv.
Skall du måla denna själv eller lämnar du över den till din bror?

/Mika
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Gissa tre gånger...

Öken-Erik :-)
Skriv svar