Så kommer en uppdatering sent om sido men jag skyller på att jag varit bortrest. Detta till trots har brevbäraren passat på att fylla mitt brevinkast och här kommer en kortare uppdatering;
Först ut är ett postresgodssläp från Modellverkstan;
Ersättningschassie med korrekta boggiesidor är utlovade.
Så skulle jag här visat en bild av ett skånsk ånglok i byggsats men tyvärr hittar jag just nu inte kartongen! Lovar dock att återkomma. Vad jag skulle visa är HNJ Verkstads KA7 (fd MSJ 7-9). Apropå HNJ Verkstad måste jag erkänna att jag, liksom flera, har svårt att identifiera etsdelarna som borde vara frontfönsternas mittspröjs på smalspårsmotorvagnen jag skrev om i ett tidigare inlägg, här krävs lite detetektivarbete - någon annan som listat ut lösningen? Gemensamt har vi ju hittat "nya" gjutdelar.
Så till ett verkligt efterlängtat kuvert. Innehållet är specialdekaler jag fått från "dekalproducenten på Sveriges framsida" för att kunna fullfölja mina byggprojekt och för att kunna ge mig på nya.
Nu hoppas jag på att hinna måla modellerna (på balkongen) innan temperaturen faller under minusstrecket.
Så var det ett "stort" paket från Polen. Innehållet borde kanske bättre skrivits i tråden om "militärt" eller "båtar" men då det kom till mitt brevinkast så .....
En svensk motortorpedbåt från 1940 (och i tjänst fram till sent 40-tal) i en resinbyggsats i skala 1/72. Jo, jag har tjatat på producenten om att få den i 1/87 men.....
Nedan ser ni tre av byggsatsen flera hundra delar. Massor av detaljer är det, motorer och maskinrumstavlor för att inte tala om "allt på däck". Undrar hur polackerna tänkte med inredningen i en modell som man inte ser efter färdigställandet?
Ovan ser ni skrovets bb-sida med sina spant och skott - överkurs? Ja troligen, men snyggt är det.
Så lite mj-känsla ändå. Det medföljer två etsark med vilka man bland annat kan bygga brygghuset.
Varför nöja sig med en båt när man kan köpa två?
Inte en svensk, även om vår Spiggen påminner om den - var av en senare modell, men en miniubåt skulle vara kul att bygga.
Så många delar! Och inte ser det ut som en ubåt....
Kanske lite svårt att motivera med mitt brevinkast men jag fick faktiskt ett utskick som fick mig att rusa till förlaget.
Var jag skeptisk till LOK:s föregående bok om normalspåriga ånglok vid SJ är jag spontant poistivt överraskad denna gång. Boken är uppbyggd bana efter bana och tycks ha kompletta loklistor och nästan hälften av loken verkar avbildade.
Tror många kommer att gå hem från Hjulmarknaden med ett exempar under armen - årets järnvägsbok?
Så till sist en bild för att hetsa en icke namngiven byggare - Göran, så här långt har jag kommit, hur långt har du?
/Ola