Sida 4 av 5

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: tis 13 apr 2010, 18:56
av Arne Falk
Bild

Drivet beställt, kommer på måndag. Dekaler och klarlack klart.
Sen återstår "bara" glasning, viktning och så koppel förståss. Vad använder Ni?
Kan man ha samma koppel på H0 som på H0n3? Kadeekoppel.

/Arne

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: tis 13 apr 2010, 22:50
av Lasse M
Riktigt snyggt bygge Arne. När det gäller koppel så har Kadee även koppel för H0 som en del använder, bl.a SMJ har jag för mig. Andra använder sig av TB-koppel, bl.a WNJ, vet inte om du känner till TB-koppel? TB-koppel får man själv bygga, fördelen med det är att det är nästan "osynligt".

TB-koppel


Vagn med Kadee-koppel

Vagn med TB-koppel

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: ons 14 apr 2010, 19:58
av Arne Falk
Tack Lasse!

Får se var det landar. Men det lutar nog åt Kadeekoppel.

/Arne

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: mån 19 apr 2010, 16:20
av Arne Falk
Bild

Bild

Drivet monterat. Går mjukt och fint. Men behöver nog en hel del ytterligare vikt för att få en bättre dragförmåga.
Hur är det, man påverkar väl även "start och stopptrögheten" med en högre vikt?

/Arne

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: mån 19 apr 2010, 16:51
av Olof
Snyggt bygge. "Start och stopptrögheten" påverkas nog inte mätbart av att Du ökar vikten.

/Olof

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: mån 19 apr 2010, 17:55
av Arne Falk
Tack Olof!

Jag trodde att där blev en större tröghet med en högre vikt. Men så funkar det kanskr inte, Hur som helst måste jag öka vikten. Vägde loket på brevvågen och den visar endast 80 g. Behöver väl det dubbla misstänker jag.

/Arne

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: mån 19 apr 2010, 19:23
av Olof
Arne Falk skrev: Jag trodde att där blev en större tröghet med en högre vikt. Men så funkar det kanskr inte.

Du tror helt rätt. Så fungerar det, men skillnaden mellan 80 och 160 gram tror jag är för liten för att det skall märkas.

/Olof

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: mån 19 apr 2010, 20:02
av bermod
Arne Falk skrev: [img]http://
Drivet monterat. Går mjukt och fint. Men behöver nog en hel del ytterligare vikt för att få en bättre dragförmåga.
Hur är det, man påverkar väl även "start och stopptrögheten" med en högre vikt?

/Arne

Härligt att höra att drivet funkar som det ska,då är jag nöjd med vad vi har leverat från plåt till drivning,och grattis till ett enormt fint utfört bygge.Det finns ju gott om utrymme i kåpans främre delar att vikta ner loket,jag har använt Rimbo grandes små blykulor för att få tyngd.
bermod

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: tis 20 apr 2010, 14:54
av Arne Falk
Tack Bertil!

Jag har försett mig med en påse blykulor som jag tänker peta in lite varstans i korgen. Jag tror man kan få in en del i hyttsidorna också.

/Arne

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: ons 21 apr 2010, 19:47
av Arne Falk
Bild

Viktad o vädrad!
Jag har viktat karossen med blykulor blandade med epoxylim. Tyckte att jag lyckades peta in en hel del, men vikten ökade endast med 50 g. Väger nu 130 g. Får nog nöja mig med det.
Så var det dags för vädring. Tänkte endast ge den lite sot och damm. Med betoning på lite. Men det känns som om det blev för mycket. Detta är nog ett av de svåraste momenten. Jag har föga koll på vad jag gör.
Ser föresten nu att jag har glömt vädra banröjarna.

/Arne