Sida 4 av 6

Re: Mässingsjuntan

Postat: ons 02 mar 2011, 08:26
av Mazz
Mazz skrev: Full rulle idag för mig, så bilder kommer efter juntan istället...


"bilder efter juntan" hum, som tur var så sa jag inte hur långt efter... Nåväl, mässingsjunta i kväll igen, från kl 18 i SMJ lokaler som vanligt!

Välkomna!

Re: Mässingsjuntan

Postat: fre 04 mar 2011, 12:26
av HJP
Mazz skrev:
Mazz skrev: Full rulle idag för mig, så bilder kommer efter juntan istället...


"bilder efter juntan" hum, som tur var så sa jag inte hur långt efter... Nåväl, mässingsjunta i kväll igen, från kl 18 i SMJ lokaler som vanligt!

Välkomna!

****
Den gode Mazz är ibland i tidsnöd, men bilder inför onsdagen 2 mars, kan ses här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/foru ... ingsjuntan
Skrolla ner.

HJP

Re: Mässingsjuntan

Postat: ons 23 mar 2011, 15:51
av Mazz
Sådär, tillbaka till ordningen. Mässingsjunta i kväll, i SMJ lokaler, kl 18 slår vi upp portarna!

Bild
Törebodataken byggs vidare på. här löst provmonterade för att kolla känslan. Den infann sig...

Bild
NÖJ ACo6 - 8 från Rimbo Grande

Bild
En av mina flertalet pågående byggen från HNJ Verkstad

Bild
Ma-loksbygge från Bosse Ekmarks produktion

Bild
Precis hämtat från butiken... är det vill-ha-känslan som gör att alla ser så allvarliga ut? :)

Bild
Närbild av T43-an...


Välkomna i kväll, från kl 18 i SMJ lokaler!

Re: Mässingsjuntan

Postat: ons 30 mar 2011, 12:53
av Mazz
Härligt, onsdag igen! Vi slår som vanligt upp portarna kl 18, alla är välkomna!

Bild
Spännande låda med Hildingar

Bild
Plötsligt är det vinter. Bra vara förberedd...

Bild
Efter en hel del filande hamnade taket på plats

Bild
Växelbygge i H0n3

Bild
Tunnelbanebygge i vilken skala vet jag faktiskt inte.....

Bild
Gästande lok är alltid trevligt

Välkomna från kl 18 i SMJ lokaler!

:)

Re: Mässingsjuntan

Postat: tor 07 apr 2011, 22:34
av Jan-Erik Sundlin
Peter Estelius skrev:
Jan-Erik Sundlin skrev: Hej Peter
Det tog lite tid att hitta inloggningsuppgifterna. De var tydligen en tid sedan jag var inne på detta forum.

Raptgb 915 är gjord av en fransk firma ESDO modele, skalan är 1:43 vill jag minnas.
Köpte den för 6 år sedan efter en annons tidningen Pansar (SPHF) Den fanns då i England hos
Grand Prix Models. Den var inte precis billig men i ett mycket bra utförande.

Har börjat jobba på en Volvo TPV m/43 (Ratgb 911) i H0, sedan skall jag fortsätta med Suggan. När det blir färdigt står skrivet i himlen.

Flygvapnets räddningsbil Scania Rtgb 4112 kommer från Maestro Models och är i skala 1:48, det blir mycket omräknanande för att göra den i H0. Det får också bli i framtiden.

Hälsningar
Jan-Erik

Hej Jan-Erik,

Jaha skala 1:43, tänkte väl att den såg stor ut. Letade lite för skojs skull med hittade inget direkt just nu om den. Ska det bli en så´n i H0 så får det bli en kit-bash av en Teknobyggsugga så länge. Jag har lite av ett nostalgiskt minne av den då jag hade for runt i en sådan när jag gjorde min grundtjänst och den skulle vara kul att ha som modell.

Sedan nämner du Ratgb 911, är det samma grundchassi som för stabstgb 912? Alltså en förvuxen sugga med boggi och stor hytt? Den for vi också omkring med i så fall. Kul bil den också.

Att saker tar tid att få fram, ja så är det bara. Hobby är hobby och därmed blir det bara så. Men den som väntar ....

Tack för info och ha det bra så länge.

Vänligen

/Peter


Hej Peter
Äntligen är jag på spåret igen med ett svar till dig.

Raptgb 911 och Ptv m/43 är framtagen från Spetsnos volvon modell 38-39.
Man gjorde en speciel ram och tog lastbilsdelar mm till denna bil.
Man tog huv och grill från en tidig Volvo lastbil.

Bild

Bild


Jag hade lyckan att köra bägge bilarna när jag gjorde lumpen på Lv7 och A8 59/60.
Hälsningar
Jan-Erik

Re: Mässingsjuntan

Postat: fre 08 apr 2011, 18:27
av Peter Estelius
Hej Jan-Erik,

OK, då var det två olika modeller då, radiosuggan och den du visar bilder på. Din variant verkar vara lite längre än radiosuggan.

Det kliar naturligtvis i fingrarna att göra en radiosugga i modell av en av Teknobyggs taxisuggor. Vi får se vart det tar vägen så småningom, det måste ju inte bli klart imorgon.

Ska sedan bli kul att se hur din version blir i färdigt tillstånd.

Vänligen

/Peter

Re: Mässingsjuntan

Postat: lör 09 apr 2011, 00:06
av Jan-Erik Sundlin
Hej Peter
Volvo's droska 801 fick ge den kaross som man byggde Tpv m/43 och Raptgb 911 på.
Det var bara framför vindrutan som det blev ändring på bilen. Resten var special.
Grundkarossen är den samma för bägge bilarna.

Taket skars ju upp på nästan militärt klassikt manner och täcktes med tygtak.

Bild

När man gjorde Raptgb 915 så utgick man från samma taxi kaross men den kortades
vid bakdörren och i den bakre vindrutan. Det blev ju ett helt nytt framparty med
klassisk front som användes på flera Volvo bilar till försvaret i samma klass.

Hälsningar
jan-Erik

Re: Mässingsjuntan

Postat: mån 11 apr 2011, 10:25
av 14Kjell Å Granander
911 och 912 som fpl-startbil även kallad bogbil.
Hade samma chassie men inget av suggans kaross.
Båda har en mycket enkel helt öppen hytt och bakom den ett i stort sett
fyrkantigt flak. På flaket en lång kabel att starta flp med.
911 hade en generator på 27V ~200A strax bredvid växellådan
912 hade lika generator framför kylaren, vilket gjorde bilen enormt framtung,
av dryga 3 ton var 2,5 på framvagnen. Bilen användes för att starta fpl-motorn
då man inte hade start-agg till hands. I krigstid var det meningen att fpl-motorn
skulle startas under bogsering. Betänk att bogbilsföraren satt ca 4-5 m framför
automatkanonen. En klåfingrig flygtekniker eller vpl-fmek lätt kunde totalt förinta
chaufören.
Mvh Kjell G fd bogbilsförare F21;2komp

Re: Mässingsjuntan

Postat: mån 11 apr 2011, 10:25
av 14Kjell Å Granander
911 och 912 som fpl-startbil även kallad bogbil.
Hade samma chassie men inget av suggans kaross.
Båda har en mycket enkel helt öppen hytt och bakom den ett i stort sett
fyrkantigt flak. På flaket en lång kabel att starta flp med.
911 hade en generator på 27V ~200A strax bredvid växellådan
912 hade lika generator framför kylaren, vilket gjorde bilen enormt framtung,
av dryga 3 ton var 2,5 på framvagnen. Bilen användes för att starta fpl-motorn
då man inte hade start-agg till hands. I krigstid var det meningen att fpl-motorn
skulle startas under bogsering. Betänk att bogbilsföraren satt ca 4-5 m framför
automatkanonen. En klåfingrig flygtekniker eller vpl-fmek lätt kunde totalt förinta
chaufören.
Mvh Kjell G fd bogbilsförare F21;2komp

Re: Mässingsjuntan

Postat: mån 11 apr 2011, 19:13
av Peter Estelius
Gjorde min tjänst på S2 och där hade vi en Stabstgb 912, vilket väl då var hyttversionen med boggie bak.

Den var rätt go' att köra, men att ha tummarna utanför rattkransen var en dygd i skogen ;-)

/Peter