Idag levererades så en av de få färdigbyggda mässingsmodeller jag valt att köpa de senaste åren. Normalt finner jag en tillfredsställelse att själv löda ihop mina modeller, på gott och ont, men i detta fall var valet lätt;

En Mallet i skala O för 600mm spårvidd...

En superb modell framtagen av T Ljung i en begränsad serie av vilka jag nu är stolt ägare av en av dessa.

Detaljrikedommen går inte av för hackor. Bara ett aber - tänk om modellen vore en av HRRJ:s dito istället. Men det brukar fungera att tjata....
Dessförinnan kom denna etsplåt...

en kombinerad post- resgodsvagn, eller ren resgodsvagn beroende på hur man vill bygga den, från HNJ verkstad för HO.
Tidigare i november levererades en trådbuss...

Fyra trådbussar rullar i Landskrona och modellen föreställer den tredje av dessa. Tyvärr är de fyra bussarna av tre olika typer så antingen får man nöja sig med en eller bortse från verkligheten.
Slutligen kom även under november ersättningstendern till det modernaste Gp-loket, skönt med leverantörer som leverar det utlovade...

Så tillbaka till oktober månad. Den månaden kom en Kalmarlokomotor för HOn3 med avsändare SV&LV...

Samma månad innebar en direktleverans, vid Norra Sandbyträffen, av en etsplåt till ångloket Hamra, ett 600mm ånglok i skala O....

...återigen T Ljung som konstruktör.
Som jag skrev inledningsvis har min mj-aktivitet varit ytterst sparsam men vid några tillfällen har jag, i ett försök att skingra mina tankar, plockat fram lödkolven. Då har det handlat om de gamla 1860-talsvagnarna och nedan följer några bilder från dessa byggen;
Kockums G-finkan av 1863 års modell börjar närma sig färdigställandet...

liksom F-vagnen av 1860 års serie....

allt medan den äldre F-vagnen, 1858 års serie, krävt lite mer ombygge...

eftersom vikdörrarna, som är en ersättningsdel, kräver ett annat korgfäste fick en beprövad lösning väljas...

nåväl det visade sig fungera...

så om bara inspirationen och simmesron infinner sig så kan även den vagnen fullbordas.
/Ola