Sida 21 av 27

Re: Från mitt brevinkast

Postat: tis 21 maj 2013, 19:54
av Ola Ahlström
Två dagar och två paket, dagens innehöll taket (och några andra delar) som återstod för att Ro2a-modellen från HNJ:verkstad skall anses komplett;

Bild

Undrar vad som kommer i morgon?

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: fre 24 maj 2013, 17:56
av Ola Ahlström
Nä, det blev inga mer paket denna vecka. Istället fick jag lite tid över till att försöka få färdig G-vagnen med bromstorn som tidigare figurerat här i tråden.

Bild

Några timmars arbete till med detaljmålning, dekalering och så alla lager med olika skyddslacker så kan modellen snart läggas till handlingarna.

Och nästa bygge blir.......

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: ons 29 maj 2013, 18:48
av Ola Ahlström
Beställda för 13 dagar sedan och idag i mitt brevinkast;

Bild

dekaler som gör att jag kan fullborda G-vagnen med bromstorn. Känns lite som jag åker i en "gräddfil" men är tacksam för "dekalproducenten på Sveriges framsida" som gör det hela möjligt. Samtidigt fick jag några dekaler till ett pågående byggprojekt som jag skriver en artikel om till höstnummert av Smalspårigt, nyfikna får ge sig till tåls på resultatet.

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: lör 01 jun 2013, 22:23
av Ola Ahlström
Dekalerna som kom härromdagen har nu gjort sitt avtryck på G nr 2340;

Bild

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 03 jun 2013, 12:47
av Ola Ahlström
Ett spännade paket från Halmstad, HNJ Verkstad, levererades just av min brevbärare.

Innehållet såg ut så här;

Bild

och den lilla drivningen från en underleverantör, Tumba Lokstation, imponerade;

Bild

Var har jag nu lagt nummer 114 av Smalspårigt, där Johan Winell skriver om lokomotorn Z2p 146?

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 03 jun 2013, 18:30
av Lasse M
Ola Ahlström skrev: Ett spännade paket från Halmstad, HNJ Verkstad, levererades just av min brevbärare.

Innehållet såg ut så här;

Bild

/Ola


Förmålade framändesskärmar också eller du har målat dom själv redan?

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 03 jun 2013, 20:43
av Ola Ahlström
Jodå, du ser rätt, A-ändesskärmarna är färdigmålade och påminner mycket om TeknoByggs nya (en underleverantör kanske?). Det finns även etsade dito på "storplåten" för den som känner sig motiverad.

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 03 jun 2013, 21:03
av Lasse M
Nu när du säger det så ser dom ju ut som Tekno-Byggs nya. Köpte ett par då dessa skulle ha mycket snyggare målning än dom tidigare färdigmålade fick jag höra. Men upptäckte att dom fått ett annat utseende. Jag har då aldrig sett framändesskärmar av den modellen som dessa har med sitt speciella utseende på själva hållaren så jag förstår inte varför Göran ändrat på etsorginalen från den gamla varianten som såg helt korrekt.

Re: Från mitt brevinkast

Postat: tor 06 jun 2013, 08:58
av Johan Winell
Ola Ahlström skrev: Ett spännade paket från Halmstad, HNJ Verkstad, levererades just av min brevbärare.

Innehållet såg ut så här;

Bild

och den lilla drivningen från en underleverantör, Tumba Lokstation, imponerade;

Bild

Var har jag nu lagt nummer 114 av Smalspårigt, där Johan Winell skriver om lokomotorn Z2p 146?

/Ola


Hej, några tips o förklaringar till er som fått byggsatsen:

Drivningen är anpassad av Sture för att man ska kunna bygga loket utan bakhuv med gengasaggregat placerad där istället. Loket hade detta från lev -42 till ww2 var över.

Av denna anledning är bakre hyttväggen hel likaså övre bottenplattan, med bara perforeringar som kan tas bort om man monterar bakre huven. Väljer man att bygga utan så spacklar/löder man igen perforeringarna.

För att få extra tyngd i loket kan man mellan underredesplåtarna mellan rambalkar och lagergafflar lägga in fyra bitar 3x3 ms stång i lämpliga längder. Dessa stabiliserar också upp underredet.

När man bockar hytt/huvar rista bockningsmarkeringar från baksidan (markerade i plåten). Börja försiktigt och fördjupa successivt. När man sedan bockar så blir det skarpa veck.

I fönstren längs sidorna och på hyttens gavlar ska fönsterskoningar lödas fast (tunna remsor på plåten n.th), gör det innan taket löds fast. (Stabiliserar upp hytten)

Takets dropplister viks 180gr och löds och slipas snygga.

På rätt många ställen finns nitar som ska slås ut från baksidan. Dessa kan borras upp lite innan för att få ett tydligare utslag utan att plåten bucklar sig.

Drivningens fastsättning sker genom att flikar i övre bottenplattan viks 180 gr och en mutter löds fast ovanpå. Görs innan hytten löds fast.

Den främre huven kan vara något för hög för att flikarna ska passa i uttagen på hytten. Löses i så fall genom att justera flikarna och ev fila av huvens nedre kant lite grann.

Buffertbalkar består av två delar, inre och yttre. Yttre bockas till ett U (ritsa) Modellen är förberedd för Microtrains N-skalekoppel, och i den inre buffertbalken och huvarna finns hål för det. I den yttre buffertbalken endast en perforering, för att möjliggöra skalkoppel (vitrin eller MMMp?). Innanför buffertbalkarna finns i övre bottenplattan två flikar som kan vikas upp 90 grader. Tillsammans med en del som lamineras och där hålet gängas (finns på övre delen av etsplåten) bildar de en ficka för Microtrainkopplet. Samma del bildar den fläns som ligger ovanpå yttre buffertbalken (se bilder). Bygger man utan bakhuv får man kompromissa för fastsättning av akter kopplet....

Detta är de tips jag kommer på nu. Kan komma mer.

Lycka till vh Johan

Re: Från mitt brevinkast

Postat: tis 11 jun 2013, 18:22
av Ola Ahlström
Har en aktiv brevbärare som glatt mig de senaste dagarna.

Fick ett paket med några Märklinvagnar, tvårälsare som jag är.

Bild

Även om min garderob är full av byggda och obyggda Mas-vagnar av UGJ förträffliga produktion kunde jag inte låta bli att testa Märklins. På plussidan är detaljering och tyngd men jag är besviken på deras val av "levarnsnya" vagnar. Har inte sett någon bild, annat är leveransbilder, där Mas-vagnar är bruna. Borde inte Märklin gjort ett annat färgval och därmed ett mer realistiskt utseende, på sina vagnar?

Idag kom så äntligen det så efterlängtade paktet från HNJ verkstad;

Bild

Det innehöll inte bara en utan tre olika Gp-lok, något som jag längtat länge efter. Det tycks nästan som igår som jag satt med Göran och tittade ut över Kattegatt och samtalade om just Gp-lok, men det var faktiskt hösten 2009. Att det tagit ett tag för Göran att få fram modellen gör inte så mycket eftersom jag, efter en snabb titt på modellen, spontant gillar vad jag ser! Nu gäller det bara att fatta mod att gå igång med bygget.

/Ola