Teklasjö - Loskogens Järnväg
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Läckert och elegant! Å dessutom ..... Växelklot i Nollan!!!!!!!! Ser vi fram emot Tobias!
Mvh
zikkan
Mvh
zikkan
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Jobb i det fördolda: Det "underjordiska" On2 spåret är färdigt!
Utsikt över hamnbassängen. Hamnen blir mycket komprimerad, men en liten lastbåt typ "Pius" får plats.
här kommer On2 linjen till:
och slutligen även On3 linjen och avstickaren till Teklasjö hamn:
Hamnbassängen från annan vinkel:
Utsikt över Teklasjö station. Spårläggningen kan börja! Det blir handlagt - har precis beställt 3000 slipers...
Här kommer 891 lokstallet att husera. Eller blir det en bockkran istället?
Här det dolda On2 spåret bakom anläggningen:
Utsikt över hamnbassängen. Hamnen blir mycket komprimerad, men en liten lastbåt typ "Pius" får plats.
här kommer On2 linjen till:
och slutligen även On3 linjen och avstickaren till Teklasjö hamn:
Hamnbassängen från annan vinkel:
Utsikt över Teklasjö station. Spårläggningen kan börja! Det blir handlagt - har precis beställt 3000 slipers...
Här kommer 891 lokstallet att husera. Eller blir det en bockkran istället?
Här det dolda On2 spåret bakom anläggningen:
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Det här ser riktigt bra ut!
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Ingen världsnyhet kanske, men spårläggningen av On3 delen har påbörjats:
Det är etsade rälsspikar med skalenlig skalle:
Jag har fått i ett 100-tal spikar ikväll. Räknar med ca 10000 till innan utbyggnaden är färdig...
Det är etsade rälsspikar med skalenlig skalle:
Jag har fått i ett 100-tal spikar ikväll. Räknar med ca 10000 till innan utbyggnaden är färdig...
- Micke Brane
- Inlägg: 654
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Grattis.
Då är det bara 9900 kvar.
Hör av dig när guldspiken ska slås i så kommer jag över och firar.
Micke B
Då är det bara 9900 kvar.
Hör av dig när guldspiken ska slås i så kommer jag över och firar.
Micke B
En förvirrad återfalls rallare
-
- Inlägg: 648
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Etsade rälsspikar... Jag är imponerad, tog några dagar att smälta... Snyggt!
/Anders
/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Lekkert!
Har du etset spikrene selv?
Isåfall, er det mulig å få kjøpt noen tusen?
Har du etset spikrene selv?
Isåfall, er det mulig å få kjøpt noen tusen?
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Micke Brane skrev: Grattis.
Då är det bara 9900 kvar.
Hör av dig när guldspiken ska slås i så kommer jag över och firar.
Micke B
Ånej Micke, ska du med på festen får du allt komma förbi och spika lite först ; )
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Jag har börjat fundera närmare på styrningen av banan. I korthet har jag tänkt så här:
- Alla lok (och vagnsbelysningar) styrs digitalt
- On2 växlar och signaler styrs manuellt (vippströmbrytare på anläggningssidan), utom Teklasjö station som styrs digitalt tillsammans med On3 delen.
- On3 växlar styrs digitalt (ESU Switchpilot)
- On3 signaler och vägskydd styrs digitalt (ESU Switchpilot)
- On3 spårbeläggningsindikering med ESU ECoS Detector, varav åtminstone stationsspåren med RailCom (dvs man ser lokens identitet)
- On3 elektromagnetiska avkopplare ("Walde") styrs manuellt (tryckknapp på anläggningssidan)
- On3 vändskiva styrs manuellt (vippströmbrytare på anläggningssidan)
Både för lok- och växel/signalstyrning används ESUs ECoS, samt en tillhörande radioenhet.
Tanken med att ha On3 delen fullt digitaliserad är att kunna automatköra några tåg, medans man själv koncentrerar sig på manuell On2 körning. Jag har tänkt mig tungelement med magneter på fordonen för exakt positionering, tex vid stationsplattformen. En sak som jag är osäker på är hur många lägesindikeringar man behöver? Någon som har erfarenhet?
Under banan finns fyra matarledningar för ström, 2 för körström och 2 för "hjälpkraft" (dvs belysning och liknande). De är kopplade med 4-poliga DIN kontakter vid moduländarna.
Så här har jag tänkt mig de olika elektronikenheterna:
Så här ser spårplanen ut i ECoS enheten. Det är alltså en pekskärm och växlarna läggs om när man trycker på skärmen (det gula sträcket indikerar växelns läge). Alternativt läggs de om "manuellt" via radioenheten. Jag funderar också på att ha knappar/vippströmbrytare på sidan, då har man alltså tre olika möjligheter att lägga om växlar och signaler. Men det ökar ledningsdragningen och är kankse overkill?
- Alla lok (och vagnsbelysningar) styrs digitalt
- On2 växlar och signaler styrs manuellt (vippströmbrytare på anläggningssidan), utom Teklasjö station som styrs digitalt tillsammans med On3 delen.
- On3 växlar styrs digitalt (ESU Switchpilot)
- On3 signaler och vägskydd styrs digitalt (ESU Switchpilot)
- On3 spårbeläggningsindikering med ESU ECoS Detector, varav åtminstone stationsspåren med RailCom (dvs man ser lokens identitet)
- On3 elektromagnetiska avkopplare ("Walde") styrs manuellt (tryckknapp på anläggningssidan)
- On3 vändskiva styrs manuellt (vippströmbrytare på anläggningssidan)
Både för lok- och växel/signalstyrning används ESUs ECoS, samt en tillhörande radioenhet.
Tanken med att ha On3 delen fullt digitaliserad är att kunna automatköra några tåg, medans man själv koncentrerar sig på manuell On2 körning. Jag har tänkt mig tungelement med magneter på fordonen för exakt positionering, tex vid stationsplattformen. En sak som jag är osäker på är hur många lägesindikeringar man behöver? Någon som har erfarenhet?
Under banan finns fyra matarledningar för ström, 2 för körström och 2 för "hjälpkraft" (dvs belysning och liknande). De är kopplade med 4-poliga DIN kontakter vid moduländarna.
Så här har jag tänkt mig de olika elektronikenheterna:
Så här ser spårplanen ut i ECoS enheten. Det är alltså en pekskärm och växlarna läggs om när man trycker på skärmen (det gula sträcket indikerar växelns läge). Alternativt läggs de om "manuellt" via radioenheten. Jag funderar också på att ha knappar/vippströmbrytare på sidan, då har man alltså tre olika möjligheter att lägga om växlar och signaler. Men det ökar ledningsdragningen och är kankse overkill?
Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg
Tobias Ljung skrev: Under banan finns fyra matarledningar för ström, 2 för körström och 2 för "hjälpkraft" (dvs belysning och liknande). De är kopplade med 4-poliga DIN kontakter vid moduländarna.
Tror Du inte att Du behöver fler par matningsledningar? Jag kan tänka mig minst en separat bosterledning per spårvidd. Rimligen vill Du också mata växlarna från en annan boster än den som Du manövrerar fordonen med. Detta för att Du skall kunna lägga om växlarna efter att Du kört in i dem från fel håll.
/Olof