Från mitt brevinkast
Re: Från mitt brevinkast
Jag köper gärna en plåt med kompletteringsplåt, dekaler och bromskåpa.
Dekaler och bromskåpa fick jag inte förra gången, så jag tar gärna till den också.
/Mika
Dekaler och bromskåpa fick jag inte förra gången, så jag tar gärna till den också.
/Mika
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42
Re: Från mitt brevinkast
I väntan på brevbäraren fortsätter färdigställandet av gammla "lihk". Inne i monteringshallen står fortfarande den lite mer udda F3b vagnen, en av två vagnar byggda för Västkustbanorna i Landskrona 1876. Bägge vagnarna ingick i förstatligandet 1895 och fick då nummerna 25364 respektive 25365 vid SJ.

Sedan bygget för ett bra tag sedan påbörjades, och nu i dagarna återupptagits, har byte till mer korrekta buffertar m/74 skett (något som frigör de medföljande m/66 till mina äldre G-vagnar)...

än så länge ser vagnen ganska naken ut med avsaknad av fotsteg, fjäderpaket och takutrustning...

Mer om verksamheten i "monteringshallen" går att läsa här
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=42&t=1110
/Ola
Rättat ett felaktigt årtal/Ola

Sedan bygget för ett bra tag sedan påbörjades, och nu i dagarna återupptagits, har byte till mer korrekta buffertar m/74 skett (något som frigör de medföljande m/66 till mina äldre G-vagnar)...

än så länge ser vagnen ganska naken ut med avsaknad av fotsteg, fjäderpaket och takutrustning...

Mer om verksamheten i "monteringshallen" går att läsa här
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=42&t=1110
/Ola
Rättat ett felaktigt årtal/Ola
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42
Re: Från mitt brevinkast
Så var jag på spåret igen och brevbäraren levererar.
Idag kom ett paket från Dekaler och Etsat....

med förutom sockervagnen GJ litt Q innehöll ersättningsfönster till min Tp och svarvade lyktor till ett tidigare levererat el-lok. Nytt var också smalspårboggier av "spårvagnstyp", något som behövs till mina pågående byggen av SRJ motor- och släpvagnar. Hittills har jag tvingats scratchbygga boggier men i och med dessa från Dekaler och Etsat blir det hela lättare.
För att illustrera till vad jag behöver dessa boggier följer några bilder på SRJ fordon...

Fd motorvagn nr 12 här som släpvagn nr 12

Släpvagn nr 514

Avsomnat bygge av släpvagn nr 513

Släpvagn nr 44
Högen av obyggda SRJ släp väntar på sina boggier något som de nu levererade borgar för...
/Ola
Idag kom ett paket från Dekaler och Etsat....

med förutom sockervagnen GJ litt Q innehöll ersättningsfönster till min Tp och svarvade lyktor till ett tidigare levererat el-lok. Nytt var också smalspårboggier av "spårvagnstyp", något som behövs till mina pågående byggen av SRJ motor- och släpvagnar. Hittills har jag tvingats scratchbygga boggier men i och med dessa från Dekaler och Etsat blir det hela lättare.
För att illustrera till vad jag behöver dessa boggier följer några bilder på SRJ fordon...

Fd motorvagn nr 12 här som släpvagn nr 12

Släpvagn nr 514

Avsomnat bygge av släpvagn nr 513

Släpvagn nr 44
Högen av obyggda SRJ släp väntar på sina boggier något som de nu levererade borgar för...
/Ola
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42
Re: Från mitt brevinkast
Mina nyårslöften lyckas jag infria sisådär, modellbygget däremot får någon timme om dagen.

I väntan på målningsväder blir det lite gjort på vagnsunderredena...

några dagar till och modellerna kan anses målningsklara...

/Ola

I väntan på målningsväder blir det lite gjort på vagnsunderredena...

några dagar till och modellerna kan anses målningsklara...

/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Ola Ahlström skrev: I väntan på målningsväder blir det lite gjort på vagnsunderredena...
/Ola
Vad är lämpligt målningsväder? Jag använder själv sprayburkar utomhus. Det skall inte regna alltför mycket det är klart, men hur är det med kylan. För någon vecka sedan sprayade jag ett par N-vagnar med Hagmans bruna grundfärg och jag tyckte kulören blev blekare än vad jag mindes. Kan det bero på kylan eller är det för att jag närmar mig slutet i burken? I Lund var det då som nu uppehåll och temperatur runt noll-strecket. Modeller och färg kom inifrån stugvärmen men modellerna fick stå utomhus och torka efter målning.
/Olof
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42
Re: Från mitt brevinkast
Olof skrev: Vad är lämpligt målningsväder?
Är ingen expert i ämnet men då jag liksom du föredrar sprayburkar på balkongen har jag dragit följande slutsatser;
Ingen nederbörd eller partiklar i luften
Plussgrader
Näst intill vindstilla
Dagsljus
Det sistnämnda är väl så viktigt. Kommer ihåg en kväll för många år sedan då jag penselmålat ett antal Preiserfigurer som jag skulle ge en skyddslacka. Figurerna var monterade på en pinne och sprayburken välskakad när jag tycker att figurerna, i den dåliga gårdsbelysningens sken, får ett konstigt utseende. Jovisst, det visar sig att jag står med en grå primerburk och inte en mattlackburk i handen - ridå!
/Ola
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42
Re: Från mitt brevinkast
Brevbäraren kom med två paket.
Det första innehöll följande;

jag säger - äntligen! Jag vill minnas att de är så där tre år sedan, om inte mer, som vagnen - Co8 Görlitz från HNJ:verkstad - var på tal första gången och nu är den här med undantag av taket som lär följa i närtid.
Det andra paketet är ett resultat av just denna tråd där plötsligt TeknoBygg berättade att ett fåtal av g-vagnsbyggsatsen m/66-75 var funna. Eftersom just m/66 går att måla i de tre olika färgsättningarna, något som inte går när det gäller m/75, och jag behöver fler godsvagnar till mitt bygge tog jag chansen ...

att skaffa vad som gick. Det blev uppenbarligen lite av "restlagret" eftersom plåtarna saknar vissa detaljer, bifogades förvisso som lösdelar, och dessa vagnar blir ett bra komplement till min egen m/56. Tyvärr lär nu, i och med slutförsäljningen, modellen vara definitivt slut och det blir inte fler, synd på en så användbar byggsats.
/Ola
Det första innehöll följande;

jag säger - äntligen! Jag vill minnas att de är så där tre år sedan, om inte mer, som vagnen - Co8 Görlitz från HNJ:verkstad - var på tal första gången och nu är den här med undantag av taket som lär följa i närtid.
Det andra paketet är ett resultat av just denna tråd där plötsligt TeknoBygg berättade att ett fåtal av g-vagnsbyggsatsen m/66-75 var funna. Eftersom just m/66 går att måla i de tre olika färgsättningarna, något som inte går när det gäller m/75, och jag behöver fler godsvagnar till mitt bygge tog jag chansen ...

att skaffa vad som gick. Det blev uppenbarligen lite av "restlagret" eftersom plåtarna saknar vissa detaljer, bifogades förvisso som lösdelar, och dessa vagnar blir ett bra komplement till min egen m/56. Tyvärr lär nu, i och med slutförsäljningen, modellen vara definitivt slut och det blir inte fler, synd på en så användbar byggsats.
/Ola
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42
Re: Från mitt brevinkast
Förutom att stirra mot brevinkastet blir det tid över till lite lödning. Nu senast blev det lött på underredet till den med bromstorn utrustade G m/66

...kvar att få dit är två fotsteg på buffertbalken i den bromsade vagnsänden.
Vänder jag på vagnen syns alla "fula lödningar" som kräver lite handpåläggning i form av rengöring och...

..ibland kan bilder bli avslöjande.
/Ola

...kvar att få dit är två fotsteg på buffertbalken i den bromsade vagnsänden.
Vänder jag på vagnen syns alla "fula lödningar" som kräver lite handpåläggning i form av rengöring och...

..ibland kan bilder bli avslöjande.
/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Jag är riktigt imponerad av alla dina olika varianter av G-finkor.
Så pass att även jag blivit lite biten av G-finkor. =)
/Mika
Så pass att även jag blivit lite biten av G-finkor. =)
/Mika
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42
Re: Från mitt brevinkast
När det är för kallt för att måla på balkongen får det bli lödning istället...

två vagnar börja närma sig färdigställandet...

Den ena, en F3b, behöver bara få sina slutsignalhållare och så lite rengöring..

dock avslöjar bilderna en något stukad takkant..

medan den andra vagnen har desstu mer detaljer, i alla fall på bromssidan, som behöver momnteras...

Funderar någon på att bygga en av dessa 14 vagnar, som serien bestod av, gäller det att vara observant.....

då man kan få uppfattningen av den digra byggbeskrivningen att vagnens två skjutdörrar bägge skall gå mot vagnens ända utan broms, i alla fall visar modellbilden i byggbeskrivningen detta. Av ritningen däremot framgår att skjutdörrarna skall monterras som på vilken G-vagns som helst. Alltså, skjutdörren skall passera över hundkupén!
/Ola

två vagnar börja närma sig färdigställandet...

Den ena, en F3b, behöver bara få sina slutsignalhållare och så lite rengöring..

dock avslöjar bilderna en något stukad takkant..

medan den andra vagnen har desstu mer detaljer, i alla fall på bromssidan, som behöver momnteras...

Funderar någon på att bygga en av dessa 14 vagnar, som serien bestod av, gäller det att vara observant.....

då man kan få uppfattningen av den digra byggbeskrivningen att vagnens två skjutdörrar bägge skall gå mot vagnens ända utan broms, i alla fall visar modellbilden i byggbeskrivningen detta. Av ritningen däremot framgår att skjutdörrarna skall monterras som på vilken G-vagns som helst. Alltså, skjutdörren skall passera över hundkupén!
/Ola