Sida 18 av 27

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 31 dec 2012, 16:27
av Ola Ahlström
Nyårsafton och brevbäraren är uppenbarligen i tjänst. Plötsligt trillade det ner ett välbekant kuvert i mitt brevinkast. När jag tittade på brevets baksida noterade jag hur vältejpad det var, dessutom tycktes det varit öppnad. Kunde brevet varit på avigvägar?

Bild

Så tittade jag på framsidan, konstig adressering och ingen avsändare.....

Bild

Nåväl, med misstänksamhet öppnades kuvertet och ut trillade en överaskning. Avsändaren var någon helt annan än vad jag först trott, och som dessutom för närvarande önskar vara anonym, och innehållet var fyra vagnsbyggsatser och en avanserad byggbeskrivning. Eftersom jag känner konstruktören väl har jag inga andra betänkligheter mer än tidsbrist, tänk att man redan nu inser att fridygnet fortfarande bara har 24 timmar, som hindra mig sätta lödkolven i plåtarna.

Bild

Plåtarna fotograferades med "baksidan" upp, helt enligt konstruktörens önskemål, men tro mig -framsidan är helt fantastisk...

Avsändaren skänks härmed en tacksam tanke...

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 31 dec 2012, 18:31
av mikath
Den där skulle jag också vilja ha!!!

/Mika

Re: Från mitt brevinkast

Postat: fre 04 jan 2013, 23:29
av Ola Ahlström
Så tillbaka till 1866 års vagnar.

Den bromsade G-vagnen rengjordes igår och fick torka över natten...

Bild

Bild

och efter en isärplockning för målning på balkongen blev resultatet så här:

Bild

Eftersom just denna vagn skall tillhöra det andra trafikdistriktet, Göteborg, duger den gråa primern även som slutfärg. Dock skall taket få en annan grå färg och järnbeslag och "allt under långbalken" samt buffertalrikar, slutsignalhållare och koppelkrokar målas svart.

Bild

Så här långt gånget i modellbygget noterar jag att jag borde markerat (ristat) en brädfog bättre men nu är det så dags....

Samtidigt blev jag sugen på att bygga en F-vagn till. Eftersom modellerna innehåller så många extradelar plockade jag ihop tillräckligt mycket för att kunna skarva ihop en vagn...

Bild

Jag fick göra delarna som skulle sitta bakom skjutdörrarna av mässingsbitar men resultatet blev ändå en bastard! När korgen var ihoplödd insåg jag att en sådan vagn aldrig existerat efterom jag fått med "för mycket brädvägg" (till vänster). Bara att löda isär och göra om. Dessutom kom jag på (igen) att anledningen att jag inte plockat ihop överskottsdelar tidigare berodde på att några extra (gamla) lagergafflar aldrig inkluderats utan endast ett par per byggsats. Får nu ta mig en funderare på fortsättningen...

På brevbärarfronten - intet nytt.

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: fre 04 jan 2013, 23:35
av mikath
Ola Ahlström skrev: På brevbärarfronten - intet nytt.

/Ola

Snygg målning!

Oj, då ligger du efter.
Jag har redan fått 2 H0-bilar, en Praiser gubbe och lite dekaler. =)

/Mika

Re: Från mitt brevinkast

Postat: lör 05 jan 2013, 18:39
av Ola Ahlström
Skam den som ger sig. Efter att upptäckt fadäsen med den för långa F-vagnen var det bara att löda isär korgen igen för att genomföra den nödvändiga kapningen så vagnen får sin korrekta längd. Förutom detta arbete så blev det av att bygga ytterligare en bromsad G-vagn...

Bild

men denna gång en kort dito.

Bild

plåten från ModellMekanik ger nämligen möjligheten att bygga en så ovanlig vagn som en med halvt bromtorn och hundkupé.

Bild

Ur SJ jubileumsbok 1856-1906 framgår följande;
"Af de från Göteborgs mekaniska verkstads aktiebolag år 1866 levererade vagnarna vore 13 försedda med broms samt bromskuren förlagd till vagnens ena hörn och så anordnad, att den höjde sig liksom ett torn öfver vagnstaket. Under dess golf, som låg betydligt högre än vagnsgolfvet, var en hundkupé anordnad. Efter hand blefvo emellertid såväl bromskur som broms borttagna, och några fler vagnar med s.k. bromstorn blev icke beställda."

Bild

Vagnarna som åsyftas bör vara de 13 vagnarna med nummer 2336-2343 samt 2356-2360 som levererades 1868 till 2:a trafikdistriktet i Göteborg.

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: sön 06 jan 2013, 18:47
av Ola Ahlström
Parallellbygget fortsätter i avvaktan på att mer spännade paket dyker upp i brevinkastet (som om inte jag fått tillräckligt många, spännade alltså, redan). Först F-vagnen...

Bild

som samtidigt genererat en fråga jag ställt på Järnvägshistoriskt forum.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=120888

Den andra modellen, alltså en av de få bromsade vagnar med halvt bromstorn fortsätter oxså...

Bild

Bild

Jag har sagt det förr och säger det igen. Modellen, trots sin ålder, är en av de trevligaste och en av de som ger flest möjliga varianter (8 olika) att bygga (och jag har funnit några till!). Hoppas att ModelMekanik/TeknoBygg tar upp modellen på nytt - det förtjänar den!

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: sön 06 jan 2013, 22:32
av Göran T
Tur för mig att jag har några liggande. Fast mina kommer att bli gråmålade tjänstevagnar...
/Göran T

Re: Från mitt brevinkast

Postat: tor 10 jan 2013, 15:02
av Micke Brane
Hurrah en ny modell kom med brevbäraren idag....... men som vanligt utan byggbeskrivning!

http://i1085.photobucket.com/albums/j42 ... 256a58.jpg

Re: Från mitt brevinkast

Postat: tor 10 jan 2013, 15:24
av mikath
Men den låg fint förpackad i olika kategorier...

/Mika

Re: Från mitt brevinkast

Postat: tor 10 jan 2013, 19:43
av goran
Vid inventering (Jan 2013) har tolv G-vagnsplåtar kommit fram i ljuset. De absolut sista !!
Huvudplåten innehåller bl a korgsidor, golv och axelramar . En mindre plåt dörrar ,balkinlägg mm. Vill minnas att, när det begav sej, togs fram ytterligare en sk kompletteringsplåt för att utnyttja huvudplåten ännu bättre.Finns troligen även några av dessa. Samt dekalark och gjutna bromskåpor.
Tekno Bygg
Göran Eriksson