Sida 17 av 27

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 17 dec 2012, 10:58
av Göran T
Ola Ahlström skrev: ...nåväl, inget som inte en mekanisk rengöring med fil, slippapper och glasfiberpenna kan åtgärda...
/Ola


Hej Ola!
Ett stort lycka till med din fortsatta och "eviga" ledighet (från lönearbete, gu´bevars). Ditt byggtempo har redan tidigare gett mig rysningar av obehag, dock icke av dina byggen, utan över mitt eget snigeltempo. Men det är ju som sagt ingen tävling och något spurtpris delas inte heller ut för att ha gått i mål med ett modellbygge på rekordtid; vi bygger när vi har lust och tid. Och vissa har mer tid än andra och kanske lust också. Jag ser fram emot att följa dina byggtrådar i fortsättningen också även om de kanske kommer att bli ännu fler än tidigare. Kärt besvär...
Så till dina funderingar om det vita pulvret på dina lödningar. Som gammal industrilaborant så tror jag att du har fått något intressant salt på din NN-vagn som mycket riktigt kommer sig av dålig rengöring. Jag vet att detta är svårt att få bort men med en bläster tror jag att det skulle kinna gå att få bort det och du får en fin yta att måla på. Var försiktigt med fina detaljer och tunn plåt så att du inte kallbearbetar och deformerar delarna.
/Göran T

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 17 dec 2012, 18:37
av mikath
Det skall bli roligt att föja dina byggen nu när du har mer tid över för hobbyn.

Lycka till Ola!

/Mika

Re: Från mitt brevinkast

Postat: tis 18 dec 2012, 00:13
av Ola Ahlström
Det inte bara "ramlar in" modeller utan det levereras också en och annan. Som i kväll då följande vagnar kunde ses på Wilseleda stationsområde...

Bild

Annars börjar det fyllas på i monteringshallen...

Bild

av vagnar i olika status avseende färdigställandet

Bild

Någon enhetlighet är svår att se....

Bild

men roligt är det att bygga.

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: tis 18 dec 2012, 13:05
av janclaesson
Så himla tjusigt! Följer din tråd med stort intresse!

Janne C

Re: Från mitt brevinkast

Postat: fre 21 dec 2012, 22:03
av Ola Ahlström
Börja så sakta anpassa mig till pensionärslivet men för den skull kommer inte brevbäraren oftare...

Dock trillade denna bil in i dag...

Bild

trodde inte det skulle bli en taxi i serien förrän det började antydas så för någon månad sedan men nu är den äntligen här.

Bild

Imponerad av dekalerna, men vad är det på kofångaren?

Så till min eviga följetång - gamla täckta godsvagnar.

Bild

När jag snöat (?) in på något så blir det ibland för mycket...

Bild

Det här med samlande, ibland överdrivet samlande, kan nog härledas tillbaka till barndomen. Jag såg alltid fram emot farmor och farfars besök, de finns de som hävdar att jag var farmors favorit, eftersom det alltid medfördes ett litet paket, eller vid besök hemma hos dem i Lund, togs fram ett litet paket ur garderoben. Paketet hade alltid samma format och jag spelade varje gång lika överraskad över innehållet.

Bild

Jovisst var det en Matchbox grön buss. Normalt den modernare Bedford duple luxury coach men ibland föregångaren med samma artikelnummer. Varför denna glädje över en grön buss? Jo det hör givetvis samman med att Malmö stadsbussar på den tiden runt 1960 var gröna och att dessa sedan fanns i två utföranden sammanträffade bra med Matchbox sortiment. Besöken hemma hos farmor och farfar, ibland övernattade jag, och då konfiskerades två stora ritningar av farfar, som var arkitekt, och på deras baksida ritades två städer upp med gator och givetvis ett busstorg. Matchbox hade en blå en- och enhalvvåningsbuss som fick representera Lunds blå linjebussar medan de gröna fick vara Malmös stadsbussar. Problemet med busstrafiken mellan Malmö och Lund fick morfar lösa som hjälpte mig att, hemska tanke, måla några bussar i gul SJ-färg. Så blev mitt bussimperium byggt.

Bild

Det hela höll en dag att ta en ende med förskräckelse. Lillpojken en våning upp hade plötsligt med sig några gröna bussar ut i sandlådan. Var i hela friden kom dessa ifrån? En snabb inventering av bussparken och jag konstaterade att just det antalet saknades. Bussarna återfördes snabbt och brutalt till samlingen. Förklaringen var givetvis enkel, grannflickorna, i min ålder hade lekt med min lillasyster och tyckte att deras lillebror gjort sig förtjänt av några nya bussar. Nåväl, bussasrna finns kvar och i lekt och slitet skick tillhör de förtfarande min ögonstenar - tack farmor!

Bild

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 24 dec 2012, 02:09
av Ola Ahlström
Sitter här framför datorn tidigt på julaftons morgon och har ännu inte gått och lagt mig. Börjar känna igen dygnsrytmen från mina semestrar då jag suttit långt in på natten och lött. Denna natt blev två godsvagnar av 1866 års modell nästan färdiga...

Bild

det återstår dock trådbygel och slutsignalhållarna, men dessa får vänta till modellerna rengjorts först.

Sedan gäller det att få till dekaler men även att ta beslut om de skall målas bruna, grå eller gula....

Apropå färgsättning och gamla godsvagnar passade jag på härromdagen att "lufta mina modeller" på den välkända Mollsjöbanan...

Bild

Som dragkaft lånades, helt förebildsvidrigt, banans Cc-lok

Bild

Förebildsvidrigt så till vida att loket inte levererats vid tidpukten för godsvagnarnas varierande färgsättning, men det bjuder jag på.

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: mån 24 dec 2012, 14:57
av mikath
Ola Ahlström skrev: Bild
/Ola

Härligt tågset.

/Mika

Re: Från mitt brevinkast

Postat: tor 27 dec 2012, 00:07
av Ola Ahlström
Två dagar med post kvar innan det är dags att göra bokslut för året. Väntar med spänning på flera paktet, i år eller nästa....

Plockade fram ännu en av ModellMekaniks gamla godsvagnar, av vilka jag köpte en större hög när det bekom sig - planerna då var att bygga ett elmonteringståg av dessa kombinerade med C2-vagnarna från samme producent och så några G1:or från Perl. Projektet kom på skam (tur det, nu med facit i hand) så nu blir det mestadels vagnar av modellåret 1866 som gäller. Förutom de två obromsade G-vagnarna ovan och F-vagnen tidigare har jag nu gett mig på två bromsade vagnar.

Bild

Den här vagnen, avbildad ovan, skall bli just av modellåret 1866 och inte som byggsatsen rekomenderar modellåret 1875. Detta innebär nedsänkt korg, träbromsklossar men framför allt buffertar m/1866. Sådana har jag fått några till övers från personvagnsbyggena så bygget blir enklare. Den andra vagnen skall också bli en bromsad men då en av 2:a trafikdistriktets korta vagnar med halvt bromstorn och hundkupé.

Bygget fortsätter och kan bara avbrytas av brevbäraren.....

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: fre 28 dec 2012, 23:54
av Ola Ahlström
Årets sista dag med paketutbäring har strax passerat och det är bara att inse att det blir inga fler paket i brevinkastet i år.

Istället fick dagen ägnas åt bygget på den bromsade G-vagnen m/66 som fick sina buffertar med samma modellår. De två obromsade G vagnarna m/66 fick sina trådbygelkoppel, slutsignaler och ledstänger (?) på skjutdörrarna och är därmed, efter rengöring, klara för grundmålning i morgon. Nu gäller det att väderprognoserna är felaktiga så balkongmålning låter sig göras.....

Bild

Inga fler mj-paket i år, men vänta bara til nästa......

/Ola

Re: Från mitt brevinkast

Postat: sön 30 dec 2012, 01:00
av Ola Ahlström
Lördagen har varit ganska produktiv. Vädergudarna var på min sida och tre vagnar fick en primer på balkongen...

Bild

Med denna takt kanske det blir en upprepning av "en modell om dagen", nä kanske inte ändå.

Den bromsade G-vagnen fick sin bromsutrustning och sent på kvällen fick jag för mig att justera bromsblocken. Går det inte med lite våld, får man ta i lite till. Och jovisst, där satt jag med en broskloss i handen och avbrutna bromsstag. Naivt trodde jag att det skulle väl gå att fixa till med lite nya lödningar och efter en timmes arbete, med brända fingrar och ökad irritation insåg jag att det nog var lika bra att leta fram nya delar. Turligt nog hade jag sedan många år sedan byggt några vagnar av samma typ och givetvis sparat överblivna detaljer. så där fanns vad jag behövde...

Bild

Tänk att man aldrig lär sig - det finns inga genvägar...

/Ola