Från mitt brevinkast
Re: Från mitt brevinkast
Spännande Ola.
Ventilerna för sidomontage ser grymt fina ut.
/Mika
Ventilerna för sidomontage ser grymt fina ut.
/Mika
-
Igår, i samband med en släktmiddag, fick jag tillbaka en "sugga" som Öken-Erik byggt och fixat till. Skönt att kunna åberopa gentjänster!

Varken HO eller O utan den obskyra brittiska skalan 1/72 (tror jag). En svenskproducerad resinmodell med ett tio-tal år på nacken och troligen inte långre möjlig att få tag på. Tänk om någon skulle titta på modellen i 1/87.....

Varför visar jag då denna modell. Jo, jag har fört ett samtal med föreningens tidigare prdförande om det är acceptabelt med dagens krav med en massiv modell. Har varit kategoriskt emot men efter att sett vad Öken-Erik fått till är jag benägen att ändra mig.
29 days, and counting...
/Ola

Varken HO eller O utan den obskyra brittiska skalan 1/72 (tror jag). En svenskproducerad resinmodell med ett tio-tal år på nacken och troligen inte långre möjlig att få tag på. Tänk om någon skulle titta på modellen i 1/87.....

Varför visar jag då denna modell. Jo, jag har fört ett samtal med föreningens tidigare prdförande om det är acceptabelt med dagens krav med en massiv modell. Har varit kategoriskt emot men efter att sett vad Öken-Erik fått till är jag benägen att ändra mig.
29 days, and counting...
/Ola
-
Läckert! Har en "galen" kompis som äger 4 st i fullskala, två är så vitt jag vet körbara.
Janne C
Janne C
-
12:e december och det är ett dygn sedan jag passerade ut från Örlogshamnens grind i Karlskrona för sista gången. Efter nästan 39 år i kronans tjänst är legitimationen, TEID-kort, nycklar & tagg, uniformen och allt annat som arbetsgivaren ansåg sitt inlämnat. Övernattningslägenheten besiktigad och flyttbilen har gått söderöver och nu äger jag all min tid själv!
Detta till trots, blev det en sista lödkväll förra måndagen och som omväxling blev det lött på en "gammal godsvagn"...

Utan "Blekingar kan" hade det varit ännu mer långtråkigt i Karlskrona för mig - tack grabbar!
Väl hemma hittade jag detta innanför brevinkastet;

Detta tolkar jag som att nu har leveranserna till sverige börjat med den så efterlängdade CF-bussen, tidigare har det nog uteslutande handlat om E-bay köp, eller?
Undrar om det efter detta inte är dags för att avsluta prenumerationen....
0 days, and not counting!
/Ola
Detta till trots, blev det en sista lödkväll förra måndagen och som omväxling blev det lött på en "gammal godsvagn"...

Utan "Blekingar kan" hade det varit ännu mer långtråkigt i Karlskrona för mig - tack grabbar!

Detta tolkar jag som att nu har leveranserna till sverige börjat med den så efterlängdade CF-bussen, tidigare har det nog uteslutande handlat om E-bay köp, eller?
0 days, and not counting!
/Ola
-
Ola Ahlström skrev: 12:e december och det är ett dygn sedan jag passerade ut från Örlogshamnens grind i Karlskrona för sista gången. Efter nästan 39 år i kronans tjänst är legitimationen, TEID-kort, nycklar & tagg, uniformen och allt annat som arbetsgivaren ansåg sitt inlämnat. Övernattningslägenheten besiktigad och flyttbilen har gått söderöver och nu äger jag all min tid själv!
Detta till trots, blev det en sista lödkväll förra månadagen och som omväxling blev det lött på en "gamal godsvagn"...
0 days, and not countig!
/Ola
Grattis Ola!!
I vilken skala är bussen? Den ser fin ut.
VH
/Johan
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
Hej!
Som representant för "Blekingar som kan" så får jag gratulera till den nyvunna friheten och önska lycka till med det fortsatta modellrallandet!
Vi tackar för den instruktion, inspiration och i någon mån transpiration som Du har bidragit med!
MVH / Per N
Som representant för "Blekingar som kan" så får jag gratulera till den nyvunna friheten och önska lycka till med det fortsatta modellrallandet!
Vi tackar för den instruktion, inspiration och i någon mån transpiration som Du har bidragit med!
MVH / Per N
-
Jo jag vet att tråden egentligen handlar om vad som trillar in via mitt brevinkast men ibland får "Muhammed gå till berget" eller hur man brukar säga. Jag besökte idag, som pensionär, Stenvalls förlag på en vardag mitt i veckan och gick därifrån med denna;

LOK har överträffat sig igen och fått till en bok som verkligen kommer att räknas till refernsverken.
Som ett smalprov för HHJ intresserade, som jag, syns nedan ett smakprov;

Med boken väl i handen passade jag på att fråga Frank om det fanns något om Beyer Peacock och till min förvåning sa Frank - vänta.
Strax därefter dök han upp med följande;

11 centimeter böcker i form av fem liggande A4 kompendier!

Där den första var den intressantaste då den behandlade bland annat de till sverige levererade ångloken.
Ett exempel, första F-loksserien, nedan;

Frank är en slipad försäljare och argumentet att han importerat banden i två exemplar, varav det andra numera finns på Järnvägsmuseum, fungerande hos mig. Att sedan t.ex. det femte bandet handlade om alla Garretmaskiner som tillverkats för Sydafrika gjorde inte mitt beslut svårare.
Nu skall det läsas....
/Ola

LOK har överträffat sig igen och fått till en bok som verkligen kommer att räknas till refernsverken.
Som ett smalprov för HHJ intresserade, som jag, syns nedan ett smakprov;

Med boken väl i handen passade jag på att fråga Frank om det fanns något om Beyer Peacock och till min förvåning sa Frank - vänta.
Strax därefter dök han upp med följande;

11 centimeter böcker i form av fem liggande A4 kompendier!

Där den första var den intressantaste då den behandlade bland annat de till sverige levererade ångloken.
Ett exempel, första F-loksserien, nedan;

Frank är en slipad försäljare och argumentet att han importerat banden i två exemplar, varav det andra numera finns på Järnvägsmuseum, fungerande hos mig. Att sedan t.ex. det femte bandet handlade om alla Garretmaskiner som tillverkats för Sydafrika gjorde inte mitt beslut svårare.
Nu skall det läsas....
/Ola
-
Ola Ahlström skrev: 12:e december och det är ett dygn sedan jag passerade ut från Örlogshamnens grind i Karlskrona för sista gången. Efter nästan 39 år i kronans tjänst är legitimationen, TEID-kort, nycklar & tagg, uniformen och allt annat som arbetsgivaren ansåg sitt inlämnat. Övernattningslägenheten besiktigad och flyttbilen har gått söderöver och nu äger jag all min tid själv!
[...]
/Ola
Grattis till pensionen Ola!
Jag kan lova dig att man saknar inte jobbet alls - och de människor som verkligen var ens vänner finns kvar som vänner!
Lycka till med friheten - och jag hoppas brevinkastet hålls igång!
/Bengt
Stort tack för det tipset Ola.Den visste jag inte ens fanns planerad.....
HHJ ,boken är gjuten för en annan
HHJ ,boken är gjuten för en annan

-
Efter att tillbringat mina första dagar med att packa upp, försöka sortera och så titta på all sport på Tv:n fick jag till sist några minuter över till lödning.
Vagnen, en G-vagn av 1866 års modell, jag påbörjade vid sista lödträffen uppe i Blekinge fick nu buffertar och trådbygelkoppelfästen...

samtidigt "hittade" jag NN1:an från HNJ:verkstad vilken jag byggde i våras och som fick, i mässingsutseende, fungera som instruktionsmodell uppe hos Blekingarna (..som kan). Nu tänkte jag göra den klar för målning...

vilket visade sig nödvändigt!

Förutom att modellen fått en yta som kunde ge intryck av att den utsatts för väder och vind, hade de dåligt rengjorda lödningen givit en vit utfällning....

nåväl, inget som inte en mekanisk rengöring med fil, slippapper och glasfiberpenna kan åtgärda...
/Ola
Vagnen, en G-vagn av 1866 års modell, jag påbörjade vid sista lödträffen uppe i Blekinge fick nu buffertar och trådbygelkoppelfästen...

samtidigt "hittade" jag NN1:an från HNJ:verkstad vilken jag byggde i våras och som fick, i mässingsutseende, fungera som instruktionsmodell uppe hos Blekingarna (..som kan). Nu tänkte jag göra den klar för målning...

vilket visade sig nödvändigt!

Förutom att modellen fått en yta som kunde ge intryck av att den utsatts för väder och vind, hade de dåligt rengjorda lödningen givit en vit utfällning....

nåväl, inget som inte en mekanisk rengöring med fil, slippapper och glasfiberpenna kan åtgärda...
/Ola