Äntligen har brevbäraren hittat hit igen. Nja, inte riktigt. Denna fredag handlade det mer om en avi än ett paket och det hela gav mig en flashback av gamla dagars problem.
Kommer ni ihåg tiden före EU-medborgaraskapet då i stort sett alla mj-paket från utlandet renderade tull, moms och alla andra problem? Det var detta som plötsligt gjorde sig påmind. Att vårt broderland på andra sidan kölen inte är med i EU visar det inträffade med tydlighet. Ett par vagnsmodeller, mer om dessa senare, beställdes för nästan tre veckor sedan per telefon. Betalning med VISA-kort och jag såg fram emot att få en försändelse några dagar senare. Men nej, efter en veckas väntan kontaktades avsändaren som förklarade att: "det var några problem med den norska tullen", och bifogade en länk som visade pakets väg. Mycket riktigt, paket låg för utklarering i Oslo och väntade på kompletterande uppgifter från avsändaren. Några dagar senare kunde jag notera att paketet fanns i Jönköping, och även här var det uppenbarligen problem så, efter tre dagar gick paketet i retur till Norge. Efter ytterligare några dagar så var paketet på nytt i Sverige, tydligen i Örebro? Här krävdes uppenbarligen ytterligare tre dagar för handläggning innan paketet for söderöver. Att jag sedan inte var hemma renderade att budet lämnade paketet i jourbutiken, men i kväll är det här.
Skall jag sammanfatta det hela så tog det 19 dagar och kostade mig desssutom 421 svenska kronor i avgifter. Alltså som i gamla tider....
Vad var det då som kom?
Jo, två etsplåtar....
föreställande en norsk kombinerad konduktörs- och resgodsvagn med tredjeklasskupeer. Vagnstypen benämns i byggsatsen som BFo2b typ7 och BFo2c typ3 och som är en vagnstyp som med sin äldre littera trafikerade Sverige och framförallt Köpenhamn.
Nu skall det bli intressant att ta reda på vad som krävs för att få till ett par vagnar från 1920- respektive 1950-talet
Intressant var att se att det inkluderades den typ av takventiler, samma typ som HNJ:verkstad för några år sedan tog fram, men denna gång i mässing. En väl så nyttig detalj till de flesta av de äldre personboggivagnarna som hade lanternin.
Och förresten, dyrt blev det, Norska kronor, porto och så svenska avgifter. Det betyder redan drygt 1000 lappen för det som syns på bilden, per vagn, och sedan tillkommer två Roco-vagnar som skall slaktas...
Mer om bygget följer, men först skall jag gå i pension.
31 days, and counting...
/Ola