Sida 2 av 5

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: tis 16 feb 2010, 15:56
av Arne Falk
Johan Winell skrev: Hej Arne vilket vackert bygge.

En fråga: Vad har du för metod för att ta bort tennet som rinner ut i fogarna då man löder?


/Johan


Tack Johan!
Jag använder mig av nålfilar och glasfiberraderare oftast. På ytor som saknar etsade detaljer använder jag fint stålull. På Z43 är det ok på tak och huvarnas ovansidor. Använder ibland en fin smärgelduk som jag viker till ett skarpt veck för att komma åt i fogar som t.ex. mellan Z43:ans hytt och huvar.
Inga undermedel. Sannolikt metoder som de flesta praktiserat när man varit för generös med lödtennet.

/Arne F

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: tis 16 feb 2010, 16:15
av Arne Falk
Göran T skrev: Bild

Göran Tholin


Tack Göran!
Jag har ju funderar på hur man enklast skulle kunna tillverka en "kylare".

Om jag förstår dig rätt, så är figur ett är en tillfilad mässingsplåt.
Figur två en 2 mm slät mässingsprofil som man veckar.
Behöver man inte lägga distanser mellan vecken?

/Arne F

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: tis 16 feb 2010, 20:33
av Göran T
Hej Arne!
Angående fig. 2.
Nja, inte riktigt. Jag använde mig av 0.3 mm mässingstråd. Det blir väl inte riktigt rätt eftersom kylargallret har någon sorts profil om jag inte minns fel. Visst, Rimbo Grandes etsade kylare är jättesnygg men jag tycker att min egentillverkade inte är så pjåkig heller. Grejen med min metod är att du får hela gallret i ett stycke (sitta och löda varje gallerpinne var för sig är inte bra för nerverna). Så du börjar alltså med en ganska lång tråd som du böjer 180 grader i ändarna (det syns på skissen om du följer linjen från ena änden till den andra. Vill du göra det riktigt noga kan du göra en jigg och bocka gallret i. Mässingprofilen som är kylets väsentligaste del är nedfilat någon halv mm så kylargallret ligger inte emot utan löds i ovan- och underkant. Jag vet inte om jag snurrar till det ännu mer nu men gör jag det så får du höra av dig igen.
/Göran

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: tis 16 feb 2010, 21:08
av Arne Falk
Ett försök att åstadkomma en kylare!
Tror ni den kyler. Följde Görans anvisning att bocka en slät mässingsståd. Lödde ihop paketet. Satte en list i ovan och underkant. Lödde ihop och filade ner den.
Tror den skall vara lite tunnare. Den är endast monterad med häftmassa för test.

Bild

Bild

/Arne F

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: tis 16 feb 2010, 22:16
av Göran T
Se där ja! Du förstod min beskrivning. Det ser ju bra ut, men som du säger, lite tunnare kanske. Jag har inte någon ritning tyvärr men du borde kunna hitta bilder på nätet där kylet syns. Bilder är ju inte fy skam som referens. Det gäller ju att få det att "se rätt ut" och då är det inte alltid så petigt med tiondelarna.
/Göran

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: tis 16 feb 2010, 22:31
av Göran T
Hittade en bild på [link=http://www.janlindahl.se/svdl/svdl_sj_z ... 47_jpg.htm]Jan Lindahls hemsida[/link] som visar en kylare klart och tydligt.
/Göran

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: ons 17 feb 2010, 17:38
av Arne Falk
Göran T skrev: Hittade en bild på [link=http://www.janlindahl.se/svdl/svdl_sj_z ... 47_jpg.htm]Jan Lindahls hemsida[/link] som visar en kylare klart och tydligt.
/Göran


Det är denna kylaren jag försökte göra,
http://www.olaviahokas.com/trainstuff/r1/z43.jpg
men jag tror den du länkar till känns mer "typisk".
/Arne

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: ons 17 feb 2010, 18:53
av bermod
Arne jag skickar dekaler imorgon torsdag.
bermod

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: ons 17 feb 2010, 19:05
av Arne Falk
bermod skrev: Arne jag skickar dekaler imorgon torsdag.
bermod



Det är bra, Tack!
/Arne

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Postat: ons 17 feb 2010, 19:41
av Arne Falk
Jag gjorde ett försök att tillverka kylaren som Göran länkade till.
Tror bestämt att det är den som passar bäst.

Bild

Bild

/Arne F