Hej!
Mina erfarenheter bygger på broder Mats byggen och körning av lastade överföringsvagnar på Trefoten. Mats skrev lite om sitt bygge i nummer 99 av Smalspårigt (går att beställa för SEK 25,50 inklusive porto).
Man bör nog inte använda några finskalehjul för N på H0n3. Enligt NMRA ska ett H0n3 hjul vara 2,24 mm brett. NMRA:s N hjul är bara 1,83 mm. NEM-standarden för N-hjul är 2,0 -2,2 mm. Ett hjul måste alltid vara dubbelt så brett som "flänsrännorna" i en korsning för att riskera inte ramla ned i densamma. Hjul med liten diameter har större problem med detta än hjul med lite större diameter. Flänshöjden på små korta boggier är inte så kritisk, det är ju skevningar som kan vålla problem och de kan ju i detta fall inte bli så stora. mer än 0,5 - 0,6 mm behövs inte (NMRA max 0,58 mm för H0n3). Parkside Dundas hjulen fungerar bra även i Shinoharas växlar med relativt grova "flänsrännor". Hjulen ramlar ned lite granna men det är ju bara ett av fyra som ramlar ned i taget.
Mvh
Björn D
6 mm skivhjul för överföringsvagnar Q37p?
Re: 6 mm skivhjul för överföringsvagnar Q37p?
Tack Fredrik och Björn för ytterligare hjälp. Får se hur det blir, 6,2 mm hjulen från Parkside är ju intressanta om det inte varit för att det var 1,5 mm axel. Men hittar jag inga med 1 mm axel så får jag väl bita i det sura och bredda axelslitsarna på plåten.
Artikeln i Smalspårigt 99 hade jag glömt av, tack för tipset. Ska plockas fram och läsas.
Artikeln i Smalspårigt 99 hade jag glömt av, tack för tipset. Ska plockas fram och läsas.