Sida 2 av 3

Re: Ett lokstall

Postat: lör 20 aug 2011, 17:21
av larsess
Johan Stenson skrev: Här är ytterligare en variant på Kibri-lokstall. Två-portars denna gång. Lite mer "såga ut och klistra in" så som Janne beskriver i Krakow-tråden.

Bild


Ser ut att bli bra, Johan!
Du har flyttat ihop portarna litet, ser "rätt" ut! Snygga tegelfogar.
/Larsess

Re: Ett lokstall

Postat: sön 21 aug 2011, 13:47
av janclaesson
Mycket snygg, ser framåt att få se härligheten färdigbyggt.

Hälsningar Janne C

Re: Ett lokstall

Postat: mån 22 aug 2011, 19:07
av Johanmmolin
Bild
Ett ytterligt blygsamt bidrag i lokstallsvärlden; Väderstads lokstall, rivet 1934. Har dock konstaterat att andra hakat på, någon lär ha visat upp en mycket snyggare modell vid ett bankalas. Så detta är inte vackrast men åtminstone första modellen av detta lokstall!

Förutom de vackra modellerna, färdiga och i vardande, blev jag mycket förtjust i HJP:s foton. Man kan ana med vilken omsorg murare arbetade förr:

Bild
Notera högra delen av byggnaden, här ser man tydligt att man, där det varit möjligt, murat i rent kryssförband!

Re: Ett lokstall

Postat: mån 22 aug 2011, 19:12
av Stefan Jönsson
Gillar Väderstads lokstall. Omsorgen för ett lok är lite rörande.

Re: Ett lokstall

Postat: mån 22 aug 2011, 19:46
av HJP
Johanmmolin skrev: Ett ytterligt blygsamt bidrag i lokstallsvärlden; Väderstads lokstall, rivet 1934. Har dock konstaterat att andra hakat på, någon lär ha visat upp en mycket snyggare modell vid ett bankalas. Så detta är inte vackrast men åtminstone första modellen av detta lokstall!

Förutom de vackra modellerna, färdiga och i vardande, blev jag mycket förtjust i HJP:s foton. Man kan ana med vilken omsorg murare arbetade förr:

****
Kul att du gillade mina lokstallsbilder. Eftersom jag trodde att stallet var rivet för länge sedan, så har jag aldrig sökt upp det. Nynäshamn ligger ju inte alltför långt bort, för mig.
Jag har besökt staden då och då, sedan 1970 ungefär. Då hade det kanske gått att få lite intressantare bilder.
Stallet i Lövlund, tillhörde Stockholm Nynäs Järnväg, SNJ, och finns på bilder här:
http://www.njm.nu/snjarkiv/snjbilden,%2 ... 202011.htm#
http://www.njm.nu/snjarkiv/snjbilden,%20feb%202008.htm#
http://www.njm.nu/snjarkiv/snjbilden,%20nov%202004.htm#
Bläddra bland länkarna, så hittar du säkert fler bilder, där det är med. Det har påfallande likheter med Kibri/Jan Claessons modell.

Hemsnickrade modeller har sin speciella charm, tycker jag. Ditt scratschbygge är ett sådant. Tycker mig se att det är ett rundstall, trots att det endast har en port.
Sådana var nog inte vanliga, men har förekommit på några ställen. Bl.a. i Gnarp.

HJP

Re: Ett lokstall

Postat: mån 22 aug 2011, 19:55
av Johanmmolin
Jag har definitivt ingen "svensk överblick". Men var inte lokstallet i Karlsborg ett sådant också, tror jag har ritningarna från gamla tidningen Järnvägar! Kvar i gömmorna någonstans.

Om det fanns flera enspåriga rundstall för smalspår har jag ingen aning om.

Re: Ett lokstall

Postat: mån 22 aug 2011, 20:05
av Stefan Jönsson
I Vellinge fanns också ett enspårigt rundstall. MTJ var ju visserligen normalspårigt, men ändå.

Re: Ett lokstall

Postat: tis 23 aug 2011, 08:43
av janclaesson
Nu sa det "klick". Tack för länkarna HJP, härliga foton. Ser en liten kur på taket med någon slags tyg/väv runt om, den blir det på mitt lokstall... Visst är det Saltsjöbanans gamla 25:an på ett av fotona, den har jag själv jobbat på växlingstjänst under min tid som "kondis" på nämnda järnväg.

Janne C

Re: Ett lokstall

Postat: tis 23 aug 2011, 09:05
av HJP
janclaesson skrev: Nu sa det "klick". Tack för länkarna HJP, härliga foton. Ser en liten kur på taket med någon slags tyg/väv runt om, den blir det på mitt lokstall... Visst är det Saltsjöbanans gamla 25:an på ett av fotona, den har jag själv jobbat på växlingstjänst under min tid som "kondis" på nämnda järnväg.

Janne C

****
Kul att du hittade lösningen för ditt stall :o)
Vad "kuren" på taket är, vet jag inte, men det ligger nog nära till hands, att det är en ventil för att släppa ut rök från ångloken. De långa rören på takets framkant, räcker kanske inte, trots att de nog har stora trattar under taket.

Under varje bild, står det vad den föreställer. Det diesellok som står vid stallväggen, är SNJ ÄF 10. Det loket finns bevarat och renoveras av föreningen NJM http://www.njm.nu/index.php Klicka på GALLERI för att se bilder.
Loket kom till SNJ 1936, och övertogs av SJ vid förstatligandet. Ganska snart såldes det till Saltsjöbanan, SSnJ, där det gick i godstrafik till 1977.

HJP

Re: Ett lokstall

Postat: ons 24 aug 2011, 00:48
av Lasse M
larsess skrev: Ja det är ett Kibri-hus. I princip "direkt ur kartongen". Litet har jag pillat på det men mest är det målning/ väderbitning. Det är nu kontor och överliggning för lokstationen i MMjS version av Bollnäs.
Det finns ett par versioner av detta hus och detta är den som har mest svensk-liknande taktegel.
/Larsess


Ok, vet du möjligen vilket artikelnummer det har eller vad modellen heter?