Sida 2 av 27
Re: Från mitt brevinkast
Postat: fre 26 aug 2011, 13:59
av Ola Ahlström
Efter att varit borta några dagar vittjade jag mitt brevinkast när jag kom hem igår kväll. Jag hittade två intressanta försändelser varav den ena kom från HNJ:verkstad och var en konventeringssats för en kylvagn från NOJ (nr 755);
Asken innehöll ett antal gjutdelar, en etsplåt och ett dekalark med vilkas hjälp en tysk G10 vagn kan byggas om till en kylvagn från NOJ och senare SJ. Nu gäller det bara att hitta en G10:a vilket bestämt en ligger någonstans i garderoben.
Det andra paketet innehöll två etsplåtar från Modellproduktion och är provplåtar för en kommande normalspårig HO modell av en träkolsvagn från GDJ. Jag kände till modellen sedan tidigare då jag såg en provbyggd dito vid årets bankalas i Skövde men reagerade först när jag läste "Godsvagnaboken" och där konstaterade att träkolsvagnen från 1870-talet faktiskt fortfarande fanns i tjänst vid GDJ:s förstatligande och återfinns som SJ-märkt på bild i Värtan 1955. Nu blev modellen plötsligt attraktiv och jag lyckades övertyga Bengt att skicka ner två provplåtar.
/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Postat: fre 26 aug 2011, 20:03
av Johanmmolin
Hoppas du beskriver vad som blev av dina platta paket i ditt brevinkast också. Ser ju klart intressant ut – utom möjligen för bolagsledningen till Mjölby - hästholmens Nya Järnvägs A.B. (som det kom att heta efter konkursen 1913).
Re: Från mitt brevinkast
Postat: fre 26 aug 2011, 21:57
av Ola Ahlström
Det är inte bara hårda paket som trillar in i genom mitt brevinkast utan en och annan avi oxså. Nu brukar avi betyda "större paket" men i dett fall var det en "tub". Innehållet är en modell av en stridsvagn m/42 som Modellproduktion tagit fram och som är som gjord för Rimbo Grandes Oa-vagn. En liten fågel (?) viskade i mitt öra att just denna tillsammans med Panzerfuxs stridsfordon 90 kommer att resenseras i nästa nummer av Pansar och även visas i Soldat & Teknik.
Känner jag byggaren i fråga rätt kommer modellen att bli maskeringsmålad och något mer detaljerad.
Så till något helt annat. Mattmonstret tar - mattmonstret ger. I kväll tappade jag ett färdigfilat koppelfäste men fann istället den sedan några dagar försvunna nitremsan - ett bra byte!
/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Postat: lör 27 aug 2011, 12:46
av Ola Ahlström
Så börjar bygget av den snabb- och lättbyggda Gsh-vagnen närma sig sitt avslut. Dock återstår några detaljer såsom dörrklackarna, slutsignalhållarna och dörrhandräcken. Även ett beslut om jag skall löda tillbaka bromsklossarna med sina stag och en bromscylinder väntar. Det lutar dock emot att detta blir just den enda vagnen som saknade broms, eller blir det....?
Som jag skrev inledningsvis - en lättbyggd och snabbyggd modell även om jag valt att göra det lite svårt för mig. Till exempel valde jag bort de medföljande fjäderpaketen/lagerboxarna, kompletterade med delar från Rimbo Grande och ändrade byggordningen något. Bland annat fick jag löda bort bromsblocken med mera för att kunna komma åt och löda dit taket innifrån. Om de återställs - tveksamt men fullt möjligt. Passformen på mässingsbitarna är bra men viss "torrpassning" rekomenderas innan ditlödningen (något som alltid bör göras, oavsett producent). Några "extra" smådetaljer på etsplåten (men vilka?) hade varit att rekomendera (återigen riktat till alla producenter) då en "tappat" detalj är svår att finna - mattmonstret gärna tar sin tribut. Bygget fortsätter....
/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Postat: lör 27 aug 2011, 13:36
av 1956
Sååå snyggt, Ola! Modellen är dessutom mycket trevlig.
Re: Från mitt brevinkast
Postat: lör 27 aug 2011, 18:57
av Göran T
Den där vagnen är en udda individ men riktigt rolig och du har fått till den bra Ola. Har två ex av vagnen liggande och som du säger så verkar den vara väldetaljerad och genommtänkt i sin konstruktion.
/Göran T
Re: Från mitt brevinkast
Postat: sön 28 aug 2011, 18:55
av Ola Ahlström
Så två bilder av den tidigare omnämnda stridsvagn m/42. Stridsvagnen är målad i flerfärgskamoflaget som var vanligt efter beredskapsåren och märkningen från samma tidsperiod. Märkningen är ett ihopplock från diverse dekalark och modellen inte nersmutsat utan blänker lite väl mycket. Skall påtala detta för byggaren väl medveten om att han kommer att kontra med - var är Oa-vagnen? Dags att leta fram Rimbo Grande byggsatsen alltså.
Nyfiken på att veta mer om stridsvagnen och modellen från Modellproduktion? Byggaren ber mig då tipsa om kommande nummer av tidningen "Pansar" och "Soldat & Teknik"
/Ola
Re: Från mitt brevinkast
Postat: sön 28 aug 2011, 19:46
av Johanmmolin
Väldigt ungefärligt:
Byggdes knappt 300 strv m/42 under kriget i Sverige (1943 - 45?) för pansarbrigaderna 8 - 10 (P2 / P3 / P4).
225 av dessa byggdes om till strv 74 efter 1955 (i allt väsentlig byte av torn), för PB 5, 6 & 10. Resterande torde ha blivit omnamnade till IKV73, som tilldelades Skånes försvar. Dessa torde ha skrotats omkring 1965, och tornen blivit värntorn.
1967 - 1971 utgick strv 74 vad jag förstår för att tjänstgöra i infanteribrigadernas stormkanonkompanier (11 st per kompani).
1977 - 1983 skrotades kvarvarande vagnar, och tornen blev värntorn.
Jag antar att ikv91 i praktiken ersatte dessa vagnar (?).
Det påstås att sista kompani kom att tillhöra I14, slopat 1983.
Väl märk, all info från en gammal flottist...
Re: Från mitt brevinkast
Postat: mån 29 aug 2011, 10:57
av Anders Östlund
Jag kan inte låta bli att fascineras av de mycket utsökt gjutna larvbanden... Respect...
Nåja, jag vill på intet sätt förringa bygget som sådant, det är förträffligt på alla sätt! Men den gjutningen... suck...
Hälsar,
Anders Ö
Re: Från mitt brevinkast
Postat: mån 29 aug 2011, 11:18
av loktok
Mycket skoj att se Ola !! gillar vagnen skarpt o tack för tips att det finns pansar för mina Oa vagnar
