NVHJ & VB Godsvagnar och ev pass vagnar

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hans Olov Frisk

Re: NVHJ & VB Godsvagnar och ev pass vagnar

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Hur ser toaletternas fönster etc ut på NVHJ vagnarna ? Co 18 - 20? Hur mycket skiljer det mellan Co och BCo på de NVHJ vagnarna är det enbart kupéns uppbyggnad eller är fönster och tak och hela baletten annorlunda?

Och var de BCo vagnarna likadana som du nämner NÖJ 30, NVHJ 8 & 9 och BLJ 4 (dvs den som finns i Jädraås?!? och där är döpt BC04)

MVH Frisken
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Co och BCo vagnarna skiljer en del, främst att 2:aklasskupeerna är större och därmed avståndet mellan fönstren. Det är helt enkelt en annan (osymetrisk) fönsterindelning på BCo-vagnarna.

Att bedöma likheten mellan NÖJ 30, NVHJ 8 & 9 och BLJ 4 (jo, det är vagnen i Jädraås) är svårt utan att ha ritningar eller bra foton rakt från sidan på alla vagnarna. NÖJ 30 och BLJ 4 finns på foton i ASJ-L boken, och redan där verkar det finnas skillnader. I "Kronan på verket?" om NVHJ finns det liknande foto på NVHJ 8, och även där verkar det finnas vissa skillnader mot de övriga två vagnarna. Själv hade jag nog varit nöjd med en BCo model (vilken som helst av de tre) och applicerat den på min bana tillsammans med Co modellen...

Toalettfönstren på NVHJ´s Co-vagnar glömde jag titta på. Får återkomma till det i helgen....

MVH / Per N
Hans Olov Frisk

Jag väntar med spänning på mer information !

MVH Frisken
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Efter att ha letat foton, bl.a. i Svallhammars "Kronan på verket?", så kan det konstateras att påståendet i ASJ-L boken om att ASJ-L vid bygget av NVHJ Co 18 - 20 skulle ha använt ritningarna till VSBJ Co 201 & 202 och bara lagt till en andra toalett, inte stämmer exakt på alla detaljer.

I princip så var det nog så, men ...

...NVHJ-vagnarnas toalettfönster är smalare än övriga fönster (VSBJ-vagnarna har samma fönsterbredd på toaletten).

...NVHJ-vagnarna har hela fönster som öppnas genom att hissa ned dem i vagnssidan, medan VSBJ-vagnarna har fönster med överdel som öppnas/viks innåt för ventilation.

Av bilderna jag har hittat så framgår det inte om NVHJ-vagnarnas fönster mittemot toaletterna (vid eventuella bagagehyllor) också var smalare eller hade full bredd.

Den andra skillnaden ovan kan lätt åtgärdas på Rimbo Grandes byggsats genom att klippa/såga bort den vertikala ribban i innerfönstret. De smalare toalettfönstren är dock svårare....

Fönsterglasen på toaletterna verkar genomgående ha varit vita (ogenomskinnliga).

Hoppas det här kan vara till någon ledning!

MVH / Per N
Hans Olov Frisk

Jo det var mycket intressant information!

Jag väntar själv på löningen så man kan beställa böcker med ännu mer information i. Får se om det leder någon vart.

MVH Frisken
Skriv svar