Intresse för bildredigering?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Intresse för bildredigering?

Inlägg av lenelg »

Idag ägnar jag en stor del av min tid åt att redigera både nytagna och gamla foton, inklusive en och annan smalspårsbild.. Våra behov skiljer sig från normalfotografen - att kunna se så mycket detaljer som möjligt är ofta viktigare än någon estetisk vision, och favoritmotivet - svartmålade ånglok - försvinner ofta in i skuggorna när kameran har exponerat efter himlen bakom..

Med ett program som Photoshop Elements går det att göra en hel del av sina bilder, och jag har diskuterat med redaktören att eventuellt göra en artikel om detta, alternativt på hemsidan. Innan jag sätter igång vore det kul att veta
1) Finns det intresse för detta?
2) Använder du något bildredigeringsprogram idag?
3) Vilka bildproblem vill du göra något åt?

Ett exempel på vad som går att göra, snabbt och enkelt:

Bild
Del av en bild från DONJ sommaren 2010. Bilden är i original från kameran (Nikon D5000), beskuren men inte förminskad.

Bild
Samma bild efter 10 minuter med Photoshop Elements. Jag har ljusat upp de mörka partierna så att man kan se mer detaljer, utan att den ljusare bakgrunden bränts ut.

Sen har jag bättrat på skärpan (egentligen kontrasten längs kanter i bilden) ganska kraftigt för att lyfta fram detaljerna ännu mer, utan att få konstiga ljusfenomen längs kanterna. Se t ex tillverkarskylten..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Intresse för bildredigering?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Ja, det är sånt som är nyttigt. Jag har inte Photoshop Elements idag men jag kanske skaffar längre fram.

På hemsidan finns ju en undermeny för tidningen, menyvalet "Smalspårigt", och det skulle vara mycket bra med lite tips på hur man skriver artiklar där. T ex din artikel om hur man fixar till bilder. Artikeln får gärna komma med i tidningen också, men min poäng är att det är sånt man har nytta av om man funderar på att skriva en artikel och då kanske man inte har tidningen med din artikel till hands.

Men alldeles oavsett om artikeln kommer i tidningen, på hemsidan eller på forumet så ser jag fram emot att läsa den.

Mvh Daniel
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Intresse för bildredigering?

Inlägg av Anders R »

Bra idé!

Sitter själv och leker med Photoshop Elements omsänder och en artikel riktad mot "våra" användningsområden vore ytterst välkommen!

M v h

Anders
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: Intresse för bildredigering?

Inlägg av Mats B »

Det skulle vara jättebra med en artikel kring efterbehandling av foto, speciellt med inriktning mot modellfoto.

När jag byggde upp WNJs hemsida hade jag ofta gamla foton och dior som var hemska att få någon ordning på. Framför allt dior med färgstick och knepiga kontraster var svåra. Men det går att rädda även nästan hopplösa bilder. Efterhand lärde jag mig en del knep men det hade varit guld värt om man haft lite hjälp. Jag vill minnas att jag började på en beskrivning men aldrig orkade slutföra.

Men jag tror ämnet är ganska stort och kanske att några sidor i tidningen inte räcker så långt. Kanske bättre med en artikel på hemsidan? Ämnet utvecklas ju också hela tiden med nya programversioner och tekniker. Det har ju t ex kommit program för att kombinera flera foton för att få ökat skärpedjup. Intressant för modellfoto. En hemsida kan man ju ganska enkelt uppdatera.

Men: alla bildbehandlingsprogram börjar inte på Photoshop. Texten bör vara så att man kan hitta motsvarande funktion i sin egen favorit.

(Det finns ju även det stora ämnet hur man tar bra modellfoton med ljussättning osv. Ämne för ytterligare en artikel.)

/Mats B
Jan B
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 11:13

Re: Intresse för bildredigering?

Inlägg av Jan B »

Ett väldigt intressant ämne. Har precis börjat exprimentera på egen hand med Gimp som sägs likna Photoshop men är gratis. Mycket att lära har jag märkt så om någon med erfarenhet delar med sig så vet man i varje fall vad som borde gå att göra. Kan ju som Mats B föreslår bli en hel serie artiklar med tiden som täcker in hela kedjan från tagandet av bilden till redigeringen.
/Jan
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Intresse för bildredigering?

Inlägg av lenelg »

Mats B skrev: Det har ju t ex kommit program för att kombinera flera foton för att få ökat skärpedjup. Intressant för modellfoto.


Ett experiment jag gjorde i helgen:
Bild
En av fem exponeringar.

Och det färdiga resultatet:
Bild
Motivet är en turistsouvenir i skala HO, plåtad med 105 mm brännvidd, bländare 5.6 på ca 45 cm avstånd (bilden är beskuren och förminskad t. 50%)
Jag lade ihop bilderna i Photoshop PS4, tyvärr finns inte funktionen i Elements, men det finns hyfsat billiga specialprogram på nätet.

Börjar luta åt att göra några artiklar på hemsidan. Jag kommer att utgå från Elements därför att (1) det är överkomligt i pris och (2) jag har tillgång till det. Sen ska jag försöka göra beskrivningarna på en nivå så att de kan tillämpas av andra också, men jag har inte råkoll på vilka funktioner som finns i t ex Gimp, eller vad de kallas för där.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Intresse för bildredigering?

Inlägg av HJP »

lenelg skrev: Med ett program som Photoshop Elements går det att göra en hel del av sina bilder, och jag har diskuterat med redaktören att eventuellt göra en artikel om detta, alternativt på hemsidan. Innan jag sätter igång vore det kul att veta
1) Finns det intresse för detta?
2) Använder du något bildredigeringsprogram idag?
3) Vilka bildproblem vill du göra något åt?

****
Mycket bra idé.

1) Intresse finns.

2) Har just övergått från Photoshop Elements 5 till Photoshop Elements 9, men överväger att återgå till 5:an. På 9:an fungerar inte "Ändra bildstorlek", men det kanske går att reklamera (garanti).
I modellsammanhang är det intressant att kunna ange måtten, i millimeter, på en utskrift. Den funktionen kan jag inte hitta på 9:an. På 5:an är det enkelt.

3) Ofta använder jag "Förbättra" för att göra skuggor ljusare, som på din ångloksbild. En mycket bra funktion. Är intresserad av lite baskunskaper. T.ex. ändra arbetsyta, sätta ihop två eller flera bilder till en, Hantera egen text i bildytan. Är mycket okunnig på området.

HJP
Skriv svar