20120325257 by Klas Blomberg, on Flickr
På årsmötet hade jag med mig denna halvfärdiga modell och fick den artiga frågan om jag hade timrat på riktigt. Det har jag naturligtvis inte gjort, men det tyder ju på att det kanske inte är ett helt misslyckat sätt att bygga modeller av knuttimrat.
Ett härbre? Det är en timrad förvaringsbod som står på stolpar för att komma upp en bit från marken - ett bra sätt att slippa fukt. Härbren är något typiskt för Dalarna och Norrland, och helt okänt i södra Sverige (rätta mig den som har fel). I härbret förvarade man spannmål, mat, kläder - det var aldrig en bostad. Nutidens övernattningshärbren vid Siljan är bara en sentida turistfälla!
Härbret skulle gärna stå en bit bort från boningshusen - om huset brann ner så skulle man åtminstone inte stå utan mat! Samtidigt skulle det stå så nära att man hade uppsikt över det så att inga obehöriga tog sig in.
Under de åren jag bodde i Norrland var härbren en alldaglig företeelse som jag inte brydde mig så särskilt mycket om. Längs med den vanliga motionsrundan fanns det tre stycken, i nästa by uppströms älven fanns det flera stycken, bland annat några K-märkta från 1300-talet - men inte slösade jag film på något sånt..... Det kunde jag ju gå ut och fota när det blev dags att bygga - och så flyttade jag söderut.
När jag nu fick för mig att äntligen bygga ett härbre i modell hade jag alltså inte en enda egen bild! Däremot en ganska bra föreställning om hur det brukar se ut och resten fyllde jag i med bilder ur boken "Lador, logar och längor - en bok om hälsingeböndernas uthus". Det är egentligen inte alls någon modellbyggarbok, men kan fungera som nyttig tankeställare. Författarna räknar med att till en vanlig hälsingegård hörde cirka 30 uthus! Andra landsdelar har nog inte varit så extrema, men det säger ändå något om förhållandet mellan boningshus och uthus i äldre tider.
Det här var en lång inledning för att påannonsera att i ett par inlägg framåt tänker jag visa min teknik för att modellera knuttimmer.