Inspirerad av Arne Syverstads bilder från NKlJ kommer här några fler. Dessa bilder är tagna runt 1990 då vi var tre likasinnade som gjorde en resa Hagfors - Deje. Samtliga foton är tagna av Martin Svenson.
Nära avgång i Hagfors.
Denna dag drogs godståget av lok 102 "Munkfors"
Vi har nu startat vår resa och kommit ner till den nedre bangården. Till vänster skymtar NKlJ´s lokstall och verkstad.
Er det noen som bygger NKIJ i modell?
Den banen skriker etter å bly gjenskapt i 0-skala!
Utrolig trist at ikke NKIJ valgte samme type ASEA lok som Thamshavnbanen, mener å ha hørt at det var snakk om det.
De plåtarna var av Rene' sjöstrands fabrikat. Snart kommer ju AEG-loket komplett från byggsvenskt ju! Sen nya NKlJ-stolpar från entec:-) så det blir en hel del godis framöver:-)
Jag skulle också gärna se en modellbana med NKlJ som förebild. Glädjande nog har det kommit ett antal vagnar från de två Tomasarna och sist en inte minst ASJ-loket.
Själv har jag ju skrivit ett antal artiklar i Smalspårigt, av vilka en del publiserats i boken "NKlJ-texter och bilder", som kan beställas från Turistbyrån i Hagfors. 0563/18500.
Eventuellt överskott går till Hagfors Järnvägs- och Industrimuseum. Jag har arbetat ideelt!
I artiklarna har jag visat ganska många av mina vagnsbyggen (H09) i styren med tillhörande ritningar och skisser och foton.
Dessutom byggde jag för cirka tjugo år sedan modeller av både NKlJ AEG och ASJ lok i styren, som faktiskt går ganska bra på räls med 25 cm radie och ser rätt så bra ut, trots att de närmar sig "gladbyggen".