Jag har monterat en vitmetallmodell för första gången. Det gick betydligt lättare än jag hade förutspått. Med kunskaperna jag inhämtade på Smalspårsfrämjandets träff i N.Sandby i höstas, flöt bygget på utan några större missöden. Jag har gjort några modifieringar. Det långa trappsteget har jag förstärkt med en liten vinkelprofil i bakkanten. Dels blir konstuktionen stadigare och rakare. En bieffekt blev att jag fick ett litet uppvik i bakkanten som jag tycker man kan se på bilden. Buffertplåtarna utbytta till mässing. De ursprungliga i vitmetall sumpade jag. Kompletterade med krokplåtar, men hittar inte några krokar att montera i hålen. Dessutom har jag flyttat två fönsterstolpar. Får inte det att stämma annars.
Det jag önskar nu är en bild av förebilden lite uppifrån. Tycker mig kunna se luckhandtag på huvarna. Var fanns bränslepåfyllningsröret? Var där taklucka/or?
Underrede, korg, buffertar och tak ej slutgiltigt monterade ännu.
När jag sammanfogar två vitmetalldetaljer löder med 70 graders lödtenn, 12% fosforsyra och lödstationen inställd på 150 grader. När jag skall sammanfoga vitmetall och mässing förtennar jag mässingsdetaljen med vanlig lod, 145 graders, innan jag sammanfogar med 70 graders lödtenn. Försökte föst att hoppa över förtenningen av mässingsdetaljerna men det höll inte.
Jag förtennar mässing och nysilver med vanligt gammaldags bly-ten lod och det funkar alldeles utmärkt. Jag hade inte vågat mig på att löda vitmetall förrän efter jag sett hur han gjorde i Sandby.
Jigun