Idag ägnade jag nån timme åt loken, började med provkörning. Lite liv var det allt i båda loken, men gick bra, njaäe... Men de är ju gamla och har stått länge, så det var mest för att se om nåt alls hände med ström på. Fram med skruvmejseln!
Liliputloket gick lätt att ta isär, torka rent där man kom åt och så på med lite Arméns hudsalva som smörjmedel. Med motorn borta kunde jag konstatera att mekanismen rullade lätt och fint.
EB-loket var lite värre. Kan nån säga mig hur man får isär det (alltså separerar chassie och kåpa)? I vilket fall så gick loket men ryckigt, och bara fläckvis. Att nåt slirade var klart, bara att lokalisera vad. Jo, det var drevet på bakre axeln, den som motorns snäcka driver på. Limmade den, får nu stå tills minst imorron får vi se vad som skett. Bort med lite lort och på med lite smörja på kuggen så länge.
Sen behövde jag köra in Liliputtarn - men har inget H0e- eller N-spår, så jag fick lägga ut lite spår på en spånskiva till en enkel rundbana och löda dit strömsladdar. Jodå, den gick allt och efter ett tag allt bättre. Men med för mycket pådrag skrek det i motorn. Jag har för mig att detta brukar uppkomma då det är axialglapp i motorn, kanske också om det är osmort. Så på med lite salva i axeländen.
Och ljudet försvann! Med nån kvart i vardera riktning så går loket nu faktiskt ganska bra. Det går till och med att krypköra fint åt båda håll. Det låter lite mer vid back än framåt, och som alla modellånglok låter det mer som en diesel... Men det går inte så illa.