Nu du Göran, nu närmar det sig slutet, och ett mycket gott sådant syns det mig. Du har lyckats väldigt bra med detaljerna och färgerna hittills.
Hela miljön i Rödesund börjar bli riktigt rätt och mysig. När det gäller frälsarkrans så har jag använt den minsta färdiggjutna jag kunnat få tag i hos Hobbycenter (som är min närmaste handlare i Gbg) de är för skala 1:100 men funkar bra för 1:87 också. Annars är en frälsarkrans ca 60 cm i ytterdiameter och kring 40 cm i "hålet". Tanken är ju att man ska kunna trä den över huvud och axlar för att kunna ligga inne i den och bli dragen till räddning.
När det gäller livbåtens/jollens placering så ser det rätt ut. Dock har jag ofta sett att man lägger ett par för ändamålet formade brädor som skydd mot skavhål i däckluckepresenningen. Det ger både bättre placering och mera rätt surrning. Jollen vit med eller utan rödmålad botten. Vit för att vara lättare att se nattetid.
Kul att du kommit över "båtbyggarskräcken", välkommen in i skaran som bygger hamnanläggningar med järnväg, bland det häftigaste som finns. Ska bli spännande att se vad som kommer härnäst.
@Lasse Loktok; Hamnar är oftast stora som i Göteborg, Stockholm eller Helsingborg, men det brukar alltid finnas en del som är lagom stor att passa in och med alldeles rätt känsla. Då behövs inte så stora utrymmen att tillgå. Det var åtminstone så jag resonerade när jag planerade in en hamn på min SDJ och snodde de mesta idéerna från Masthuggs- och Gullbergskajerna. Ber om ursäkt Göran, men det är lättast att lägga in en bild som förtydligande. Så här ser Hamnen på SDJ ut under en del av byggtiden.
De tre fartygen vid kajen är från vänster, bogseraren Söle, lastfartyget S/S Puff (samma storlek som din Fritjof) och sist last- och passagerarångaren Hwila II (f d PIUS). Hoppas det ger ideer.
När det gäller att modellera vatten, så titta dels hos Graffen (hans hemsida har en bra beskrivning) och dels hos Troels Kirk (surfa på hans Coastline Railroad). Han har gjort en bildsvit som visar vatten/havsmodellering som bara en konstnär kan göra det - fullständigt lysande.
Så, nu ska jag sluta tjôta.
Mvh
/Peter