Bron skall vara färdig nu till på måndag så det gäller att utnyttja varje minut. Dessa har jag till del använt till att leta efter min "bibel" gällande kontaktledningsanläggningar och till slut fann jag denna. Fullständig titel är "Riktlinjer och bestämmelser för Statens Järnvägars Kontaktledningsbyggnader" av Th. Thelander Stockholm 1932. Här finner jag beskrivning över såväl beskrivning över "sidoräcken" som "skyddstak", bägge illustrerade och delvis måttsatta.
Nu kunde inget hindra mig för att gå igång med konverteringen;
Som alltid när det gäller mj handlar det om kompromisser. Här är de tre spåren så nära varandra att sidoräckena fick bli ett istället för tre då det, allt enligt boken, skall sträcka sig minst tre meter åt varje sida diagonalt över elledningen.
Dessutom skulle sidoräcken kläs med ett grovmaskigt nät men här vet jag inte riktigt hur detta skall låta sig göras.
Slutlligen monterades de sex, tre på varje sida, skyddstaken. Dessa är monterade med hjälp av en ditlödd mässinstråd som tryckts in i bron. Om dessa skall vara "grönmålade" vet jag inte men genom att bara trycka in dem i bron har jag handlingsfrihet och målningen förenklas. Skyddstaken är utklippta ur en mässingsplåt, rundade och tillfilade allt för att efterlikna dem i boken.
/Ola