ULB Litt G HNJ-verkstad/GOSVV i Nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
zikkan

Re: ULB Litt G HNJ-verkstad/GOSVV i Nollan

Inlägg av zikkan »

Jag satte båda efter vikningen, annars tror jag inte jag skulle kunnat vika sidan. För stor risk att de löds ihop eller att tenn hamnar över vecket och hindrar försvårar ett skarpt veck.

Låter sunt! Tänkte inte på det....
Dessa satte jag före, lite omlott, motsatt vagnssidorna, för att få en tjockare fog vid sammanfogningen.

/Olof

Vilket då reser en annan fråga, som jag skulle ställt innan.... :-/
Vilken del skall ligga "utanför" resp "innanför"?? Om du förstår vad jag menar... "skall"/bör gavelns insida ligga mot kanten på långsidan eller tvärtom? :-)

Mvh
zikkan
Olof

Inlägg av Olof »

zikkan skrev: Vilket då reser en annan fråga, som jag skulle ställt innan.... :-/
Vilken del skall ligga "utanför" resp "innanför"?? Om du förstår vad jag menar... "skall"/bör gavelns insida ligga mot kanten på långsidan eller tvärtom? :-)

Jo, jag förstår vad Du menar men jag kommer inte ihåg. Tror jag försökte måtta mot golvet (som är för kort). Jag tror inte det spelar så stor roll.

/Olof
zikkan

Inlägg av zikkan »

Det har inte hänt så mycket men det har hänt litegrand..... U-profiler med inlägg på plats några av de övriga nitremsorna, resten löds dit efter att sidorna är vikta och ihoplödda. En av de undre dörrplåtarna är på plats (igen...) och så har fjäderpaketen kommit plats. :-)

Bild

Mvh
zikkan
zikkan

Inlägg av zikkan »

Lite har det hänt.... Ventiler på plats (dubblerade för tjockleken), även "distanser" för dörrarna på bägge långsidorna. Hål skall borras för handtag och lås innan dörrsidorna kommer på plats. Sedan är det bara att fortsätta... :-)

Bild

Är det förresten någon som vet vad den lilla "flärpen" till höger på långsidornas underkant skall vara till (under den högra ventilen)?? Vikanvisning finns på baksidan, skall stötta korgen mot vagnsgolvet?...

Mvh
zikkan
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

"flärpen"

Kanske något att fästa dörrskenan i?
zikkan

Inlägg av zikkan »

Så har det gått "ett tag" till och det har plötsligt blivit något som iaf liknar en vagn! :-)
Slutsignalhållare och handräcken skall på plats även droppskydd vid dörrarna och sedermera tak. Vad gäller taket så har jag bara använt den undre ramen och lött en spillbit i mitten som "stag". Jag har tänkt att använda en bit NE-flak som tak för att få det lite tjockare.

Bild

Sedan skall korgen höjas och koppel på plats. Detta går då lite i varandra eftersom koppelhöjden behöver justeras. Jag har sett någon nämna att Waldes koppel har en en "koppelhöjd på 16.7mm".... MEN, var på kopplet mäter man koppelhöjden, från RÖK till vart??? Upplys en okunnig!! :-)

Mvh
zikkan

Edit: stavning....
mikath

Inlägg av mikath »

@zikkan
Denna information konstruerade jag min NVHJ litt. C 53 i nollan efter som jag fick från Erik Walde.

Bild

Här har du 18,7 mm från rök till koppelhusets överkant.
Lycka till med koppel-installationen.

För övrigt får jag lov att säga att det är roligt att se dina snygga byggen.

/Mika
zikkan

Inlägg av zikkan »

Ahaaa....!!.. Lysande illustration! Jag tackar så mycket för det, mycket användbart!
För övrigt får jag lov att säga att det är roligt att se dina snygga byggen

Smickrare där!!... Tack! Kommande från en byggare som dig så värmer det. :-)

Mvh
zikkan
mikath

Inlägg av mikath »

@zikkan
LOL =)

/Mika
zikkan

Inlägg av zikkan »

Ja just det!!
Fotsteg skulle ju monteras också.... men så var det helt plötsligt ett "glapp" i trådsortimentet på hobbybänken! :-(

Men på sena kvällen sätter sig en rallare vid skrivpulpeten, med darrande hand och stjärnglans i blick så författas i hast en önskelista till Tomten... och se! I midvinternattens sena timme kommer där så ett svar, Tomten har läst och gillat den sena önskan! :-)

Stort TACK till Göran på RG!

Mvh
zikkan
Skriv svar