Ringe skrev:
Någon som har lyckats avsluta abonemanget ?
Inte ett klart svar på din fråga men möjligen ett bidrag. Jag har, som jag skrev på annat ställe, alltid varit tveksam till att hoppa på erbjudande av denna typ (inte minst efter att sett konsumentupplysande kritiska program på tv:n) men här föll jag för första gången dit.
Jag beställde via deras hemsida min PV dagarna mellan jul och nyår och fick i början av förra veckan min leverans. Med denna följde ett svenskt inbetalningskort på 69 kronor men också ett följebrev (med ett nytt erbjudande i ett prospekt) där jag fick besked att jag kunde "riva fakturan" och skicka in ett portofritt svarskuvert i vilket jag accepterade ett nytt erbjudande, en Amazon + en "förvarningshylla" + en DVD på 80 minuter om Volvo + en "kartonglåda" för förvaring av bifogade typbeskrivningar av Volvobilar, allt för 69 kronor + 29 kronor i porto. Därefter får jag varje "månad" en ny Volvobil för 169 kronor + 29 kronor i porto.
I bifogade prospekt framgår det tydligt (?) att "du kan returnera en oöppnad leverans inom 14 dagar (enligt lag) och du kan avsluta samlandet när du vill. Ett kort besked till oss räcker". På annat ställe står: "Du förblir kund så länge du själv vill" och på ett tredje, det som jag skulle skicka in; "Jag har rätt att returnera det oöppnade paketet inom 14 dagar från mottagandet. Jag kan när som helst avbryta mitt samlande genom att ringa eller skriva till Kundtjänst".
Går jag in på deras svenskspråkiga hemsida finner jag i stort sett samma formuleringar, något som jag inte direkt finner på deras motsvarnade för andra länder. Detta tolkar jag som att företaget inrättat sig mot svenska regler - synpunkter?
Ett annat intressant faktum är att företaget under flera år riktat sig mot samlare i Sverige, se bara på TinTin-modellerna, och jag har inte noterat någon kritik där. Detta betyder inte att jag garanterar företagets trovärdighet, men jag känner mig ganska säker - någon som har bätter erfarenhet?
/Ola