Walde - CFp

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Peter Andersson

Walde - CFp

Inlägg av Peter Andersson »

Jag tänkte här göra en liten byggtråd om mitt bygge av Erik Waldes fina modell av CFp i nollan, inköpt från Rimbo Grande. Min vagn kommer att byggas för 19,8mm spårvidd. CFp är en väldigt omfattande modell med väldigt många detaljer, så jag föreställer mej att detta är ett bygge som kommer att sysselsätta mej väldigt länge.

Bild

Bild

Vagnskorgen ihoplödd och i bakgrunden de etsade vagnsidorna som skall epoxilimmas på korgen. Anledningen till att de ska limmas är enligt byggbeskrivningen att de riskeras att slå sig om man löder dessa.

Bild

Denna vagn byggs i ett antal enheter som sedan skruvas ihop med M1,4-skruvar. Jag ersätter dock konsekvent alla enligt byggbeskrivningen rekomenderade fastlödda muttrar med fastlödd 1x3mm mässing som jag sedan själv borrar och gängar. Alltför många mutterlödningar har misslyckats hittills, med fastlödda skruvar...

Bild

Taket är en enhet som sedemera skruvas till vagnskorgen. Taket kommer att kläs med NE-trä.

Bild

Bild

Bottenplatta, långbalkar och buffertbalkar bildar en nhet, på vilken plattformarna skruvas.

Bild

Delarna på denna bild tror jag skulle kunna fylle ut en egen byggtråd innan de är klara. Vagnen kommer att ha indeviduellt fjädrande axlar. Plåten med gasflaskan är den som i pricip alla från sidan synliga underredesdetaljer monteras på, och det är många detaljer...

Bild

Bild

Provisoriskt ihopmonterat.

Bild

/Peter
mikath

Re: Walde - CFp

Inlägg av mikath »

Riktigt trevligt Peter!
Skall bli kul att följa detta bygge.

Man blir nästan lite sugen på att bygga i nollan, men jag gillar normalspår i första hand.

/Mika
Peter Andersson

Bild

Bild

Bild

Så har korgen fått sina ytterväggar. Enligt byggbeskrivningen så rekomenderades det att man skulle epoxylimma dessa mot korgramen, för att de riskerade att slå sig om man lödde. Efter lite funderande så testade jag att försiktigt löda en gavel, och det gick över förväntan, så efter ytterligare en stund var samtliga sidor lödda på ramen.

Nu ser vi fram emot onsdagskvällens Mässingsjunta i Växjö, då det kanske monteras ytterligare några detaljer.
Johanmmolin

Inlägg av Johanmmolin »

Underbart inspirerande byggtråd!
Men vad har du för underlag vid fotovisningarna? Ser ut som en matta av något slag??? :-)))
Peter Andersson

Johanmmolin skrev: Men vad har du för underlag vid fotovisningarna? Ser ut som en matta av något slag??? :-)))

Jag misstänkte att den frågan kunde dyka upp :-) Det är en påbörjad modulanläggning för normalspår och smalspår i nollan. Modulerna är byggda med en ram av plywood, och som "tågyta" en inlimmad frigolitskiva uppburen av tvärgående lister. Denna byggprincip har i mitt fall inspirerats av Torbjörn Holmberg och Anders Bondessons fina anläggning. Dock visade det sig när jag började lägga ut räls på prov på modulerna så blev den akustiska effekten att det lät nästan som att jobba på ett trumskinn. Därav den tillfälligt utlagda mattan, som reducerade ljudet avsevärt. Jag har just nu seriösa funderingar på att just av ovanstående skäl limma på en tunn heltäckande kork-yta innan jag gör något annat. Just nu letar jag efter lämplig leverantör av kork. Kanske någon här har något bra tips.

/Peter
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Hej Peter. Min kompis köpte kork i butiken "material" på söder i Stockholm. Jag vet inte var du bor i vårt avlånga land men korken såldes på rulle som sedermera limmades fast på kompisens tågbord. Finns en artikel om butiken i senaste numret av Allt om Hobby. Det blev minimalt med skarvar då rullen säljs som metervara. Det finns säkert hur mycket som helst om kork, bara ett litet tips.

Janne C

Ps, väldigt fina byggen
Göran T

Inlägg av Göran T »

Trevliga byggen Peter!
Slöjddetaljer i Skara säljer kork i olika dimensioner. Stomljud är inte så lätt att få bort. Du kommer att märka att det blir lite bullrigt den dagen du limmar fast rälsen, även med korkundelag. Jag minns dock att Flemming Örneholm vid ett möte i Hyby demonstrerade en metod för att bygga "tyst" spår. Jag beskrev metoden kortfattat i ett tidigare nummer av Smalspårigt men jag tror också att Flemming skrivit om det i någon av modelltågsböckerna.
/Göran T
Anders Johansson

Inlägg av Anders Johansson »

Om man inte vill åka bort för att handla, kan man ofta köpa kork både i dekorations och färgaffärer i flak.
Golvaffärerhar också kork och liknande material för att dämpa golvljud. (och isolera)
Frågan är om man inte t om skulle kunna toppa med laminatgolvsunderlag. När man limmat ballasten blir det väldigt stabilt ändå.
Peter Andersson

Tack för kommentarerna om bygget, och tack för tipsen om kork. Materialbutiken har jag spanat in tidigare, men Slöjd-Detaljer hade jag helt glömt bort när det gällde min kork-jakt. Nu visade det sig att Sjlöjd-Detaljer är avsevärt billigare när det gäller kork, vilket verkligen uppskattas.

/Peter
Patrik E

Inlägg av Patrik E »

Märkligt att vagnen har postlåda på sidan men littrat ändå äår CFp? Borde ju varit CDp. Nu vet jag inte när fotot togs och om det är något som tillkommit i efterhand. Denna vagn har jag för mig gick i lokalgodståget Kalmar-Torsås t.o.m 1965 och då hade den ingen postlåda vad jag vet.
Skriv svar