Hej, jag bygger som bekant normalspår i 1:87. Tänkte visa några gamla foton från ett smalspår som en litet bidrag till forumets egentliga namn. En kompis och jag tog oss med järnvägen till Mellerud för att besöka Håveruds pappersbruk och kolla in gammalt smalspår. Året var 1974 och datum den 23 november, börjar med ett foto...
Jag fann ett gäng foton som jag ej reflekterat så mycket över tidigare, googlade nyss om en smalspårig järnväg och hittade en hel del om denna belägen just här nedanför järnvägsbron där vi ser pappersbruket. En riktigt ball miljö som 1974 fortfarande nyttjade sitt smalspår. Återkommer med fler bilder.
Faktum är Stefan att jag tänkte lite på dej när jag hittade mina foton, här fanns en väldigt trevlig miljö att kunna återskapa delar av på en smålspårig modelljärnväg. Är för en gång skull i "huset" denna dag därav mina rader nu. Anledningen är att vi ska hämta upp en del fartygsmodeller i Solna idag, riktigt fina modeller från en mycket skicklig byggare som tyvärr har gått bort. Men i morgon är jag tillbaks med magasinsjobben igen...
Det var min tanke Stefan, men slutför gärna ditt fartyg och "tegelbrottet" först innan du går igång med ett eventuellt bygge av denna sorts räls ;o). Skämt åsido, men visst skulle det vara en utmaning med något liknande i modellbygge. Ska fixa till några foton till, faktiskt ett med ett lok också.
En länk till den gamla miljön men från nutid. Det står ej vad jag kan se någon spårvidd i länken. Men jag är tror nog på att den är 600 mm. Däremot ser jag att vi plåtade i grevens tid, redan året därpå lades denna trevliga industribana ner. Ska fixa till lite fler foton, det är lite jobb med dem först.