JECO litt E - Motor i tendern?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Lasse M »

bermod skrev: Lasse 12mm svänghjul det har jag och om det kniper så kan jag ju svarva ner ett till 10 mm.Lasse du kör analogt om jag inte missminner mig ,hade du kört digitalt så tycker jag nog man kan slopa svänghjulet.
bermod


Ok, låter bra. Ska när jag fått hem motorerna först ta en titt på dom svänghjul jag redan har om något av dom kan passa. Om inte så vet jag ju då var det finns att få tag på. :-)

Om jag inte minns fel så är det 1,5 mm axel på Mashima motorerna, passar det på dina svänghjul?

Kör och kör, har ju inte precis någon anläggning, men visst bygger jag analogt.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Lasse M »

Martin skrev: 1624 motor med Brimalm växellåda sitter i mitt E lok.Funkar bra.

Bild


Oj, det var intressant. Dessutom ser du ut att ha vitmetallgolvet kvar så att det är det motorn är monterat på. Eller?

Själv måttade jag lite med en Mashima 1620 som jag hade hemma och som ju har samma tjockleksmått som 1624 och tyckte inte alls den fick plats.

Hur har du lyckats klämma in din 1624 motor utan att den tar i "taket" på tendern?

Vad är det för kardan du använt dig av, Brimalms?
Martin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 19:58

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Martin »

Det är Brimalms kardan.Sen fick jag slipa lite i tendern samt "undertaket"på tendern för att motorn skulle få plats.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Lasse M »

Martin skrev: Det är Brimalms kardan.Sen fick jag slipa lite i tendern samt "undertaket"på tendern för att motorn skulle få plats.


Har du byggt med samma "korg"fäste för tendern som byggsatsen är konstruerad för. Du har m.a.o inte gjort något med vitmetallgolvet, eller?

Om inte, hur har du löst "korg"fästet för tendern?

Någon som vet om det kan funka med en Mashima 1020 motor eller om det är för klent?
Martin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 19:58

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Martin »

Har bara slipat lite i vitmetallgolvet för motorn skulle få plats.
Sen har jag gjort flera ändringar angående korgen, men det är bara för jag har bygget litt E loket efter en specifik förebild "E 902".
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: JECO litt E - Motor i tendern?

Inlägg av Lasse M »

Hur fäste du motorn i tendern? Det är ju inte mycket marginaler över precis mellan tak och golv i tendern för motorn att få plats.
Skriv svar