zikkan skrev:
Joo, det var ett av alternativen jag funderade på... Men nackdelen med det är väl att du fixerar bottenplattan i korgen? Det finns ju två mycket små hål i varje gavel, i dessa skall man passa in den del som "pekas på" i bilden nedan. Man kan då matcha de större hålen i denna del mot hålen i bottenplattan och skruva ihop korg och bottenplatta. Eller finns det något annat sätta att lösa det på?
Jag noterade också att bottenplattan är något smalare än vad gavlana är?! Detta ökar på min förvirring över dessa korgstöd....
Jag tycker mig ha förstått att GOSVV gärna fyllde ut sina plåtar med bra-att-ha delar. Som du skriver är bottenplattan för liten. Jag fattade inte att de delar Du pekar ut hade med gaveln att göra utan jag förlängde plattan med lite mässingsprofil och och använde korgstöden för att fästa på sidan. Personligen har jag inget emot att inte kunna öppna korgen så för mig gör det inget att löda ihop tak, golv och väggar till en enhet. Men jag vet att smaken är olika när det gäller just detta. Om man löder ihop hela är det bra med lite glipor som släpper ut tvättvattnet.
Hade också missat att kolla i Smalspårigt först. Tack för tipset.
Skall se om jag kan gräva fram korgen i kväll och komma lite vidare. Tack för inspirationen.
Hittade en bild till, nu med tak och underrede. Tanken är att detta skall bli en vagn som sent i karriären har hamnat på en 750 mm skogsbanan. Den skall därför se lite stukad ut.
Ser ju bra ut! För att fortsätta att tjata om korgstöden (ja jag hör era suckar...), når de från långbalken hela vägen ut till vagnssidan eller når de "bara" till kanten på bottenplattan/golvet?
(jag har inte tillgång till mässingen i helgen...)
Tack, Olof!
Det tror jag! Får försöka att kontrollmäta längden på den horisontella biten men jag kan nog göra som så att jag viker upp korgstöden och löder dem mot golvkanten. Så blir det ett liiitet glapp mot de nedstickande bitarna av korgen/U-balkarna.
"Onwards and upwards" som det heter på utrikiska!...
Det har inte hänt så mycket än så länge... men jag har haft tid (det är ju så vackert väder Ute!) att få ett av långbalksinläggen på plats samt denna långbalk lödd på bottenplattan. Men det blir mer..
Jag har kommit lite längre. Kanske blir den klar till höstmötet i Norra Sandby
Som synes har jag fått för långt avstånd mellan fotstegen men det får vara. Väl satt på spår så tycker jag denna vagn är lite för stor för 750mm/16,5mm. Min särkupévagn går an men här känns det som att man hade önskat lite mer avstånd mellan rälsen.
Jag har bara fått fast de bägge långbalkarna på bottenplattan, se nedan. Som Tobias påpekade såg dörrarna lite platta ut..... vilket de var om man läser artikeln i Smalspårigt. Detta löstes med bit ugnsfolie och en varm ugnsplatta. På bilden syns alltså den isärtagna dörrplattan. Den undre ramen skall lödas på korgen, mellanlägg ovanpå dessa och sedan dörren.
Tillräckligt klar för Norra Sandby! Koppelhöjden blir en intressant fråga att fundera på. GOSSV hade uppenbarligen högre placerade koppel (891 standard) än jag tänkt mig för min industribanan. Funderar också på om Kadee nummer 5 inte är för korta.