Rb plåten innehåller etsplåt för göra själva kåpan utan alla detaljer.Som driv känner jag inte till nått användbart med rätt boggier.Jag väljer som de flesta antar jag, att använda Roco Rc-loket.Jag har två plåtar,den första jag bygger nu ska bli Rb1 1001.
Efter lött ihop alla etsdelar från plåten börja jag med fixa så kåpan passar på drivet.Jag använder Roco Rc lokets driv rakt av,med små filtag bara i hörnen samt lite fräsning inne i lokkorgen passar det så korgen sjunker över drivet.Mitt sätt att fixa så kåpan sitter bra på underredet är att härma hur Roco Rc kåpan satt=Jag löda en filad kil på insidan av korgen.När man trycker över lokkorgen kilar den fast i underredet.Nu kan man lyfta o ta i loket utan det glappar mm.Denna lösning valde jag mycket för det inte skulle vara något ivägen på korgens insida vid fronterna.Blir trångt fästa fönsterna tex då ,som brukar vara bland de sista åtgärderna innan loket är klart.
Som lykthus har jag använt mässingrör som jag först har filat i svarven i ena änden för smala av längst ut.På taket har samma rör lötts fast,för att sen spacklas runt omkring.Fördel med rör är att man kan montera lampor/ljusledare inne i det sen.
Buffertfästet har jag simpelt byggt upp med en överbliven etsramsbit,som jag borrat o vikt till.Fixeringen var enkelt då det stack ut tillräckligt långt material bakom bufferten så den även passa i hålet på kåpan.Hålen till handräckhållare är uppborrade,det skiljer på de olika versionerna på Rb loken.En del handräcken löder jag fast nu,andra väntar jag med.Detta för att inte de ska vara ivägen för dekalen.
Detta är hur långt jag kommit nu,jag väntar på beställda banröjare/plogar från Entec mm för fortsätta bygget.

Så här ser loket ut med alla delar från RS modell på plats utom vindrutetorkarna.

Roco Rc underrede där jag visar kåpans "fäste"

Ni får gärna kommentera med ris o ros,helst med tips mellan varven oxå