ÖJ Ip vagn i On3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung

Re: ÖJ Ip vagn i On3

Inlägg av Tobias Ljung »

Tackar för glada tillrop!

Vagnen är faktiskt redan lätt vädrad, men jag far kanske blasa pa lite mera smuts...

Att mala metall eller plast sa att det ser ut som trä är inte min starka sida. Här försökte jag följa Micke Branes tips. Det är en gra bas färg och sedan flera lager med smuts, samt nagon smutsgul nyans. Pa hall ser det kanske ok ut, men inte om man tittar nära. Micke har lyckats betydligt bättre...

"Rutan" är med pa gnuggisarket. Det är VVAs typsnitt "Gods". Ritat i Coreldraw och tryckt i Tyskland.
zikkan

Inlägg av zikkan »

Ahaa... Egna gnuggisar!! Vill du utveckla den processen lite? Vore inte det förresten en utmärkt artikel till Tidningen?!?

Mvh
zikkan
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Egna dekaler är faktiskt inte sa svart. VVA / Mats Björkelund har gjort en utmärkt lathund.
I korthet:
- Man laddar ned fonterna fran VVAs hemsida
- All märkning skrivs in som text, med enstaka undantag som tex ramen runt viktsskylten (som är en vanlig rektangel)
- När man fyllt en A4 med text sa skickas filen till tryckning
- Jag brukar använda en "smuts-vit" nyans. Naturligtvis är andra färger (tex svart) ocksa möjliga, men det kostar ganska mycket för varje extra färg)
- Jag körde som sagt ett ark med gnuggisdekaler för plana ytor som är "exponerade" (tex G-finke sidor, I-vagns sidor och liknande). Gnuggisarna är dock lite svara att fa pa plats, sa man bör göra atminstone en extra uppsättning. Kom ihag att lämna plats runt själva texten eftersom man maste tejpa fast filmen medans man gnuggar fast texten. En halv cm runt om räcker bra. Tänk pa att gnuggisar är färskvara, ett ar eller sa sägs det. Man bör alltsa ha sina vagnar "nästan färdiga" innan man beställer...
- Jag körde sedan "övriga" dekaler som vatfilm. Här fick jag hjälp av Dekaler och etsat (tack Janne!), som lägger en mask runt själva texten sa att bärfilmen gar kant i kant med själva dekalen. De bästa dekaler jag hittills provat!

Off topic: Provar wlan i flyplanet. Fantastiskat att kunna surfa runt pa 10'000 m höjd!
zikkan

Inlägg av zikkan »

Har snokat fram beskrivingen på VVAs sida, intressant. Men vart skickar man sedan sina tester till tryck? Finns det firmor i Sverige någon kan rekommendera eller kan du "dela med dig" :-) av din egen leverantör?

Mvh
zikkan
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag tryckte mina gnuggisar hos:
Andreas Nothaft, www.modellbahndecals.de

Gjorde även en sats vatdekaler där, men de blev inte sa bra (bärfilmen kändes för tjock, dekalerna "smet inte at" ordentligt).

För vatdekaler rekommenderas varmt:
Jan Olofsson, Dekaler o Etsat, www.byggsvenskt.nu
Oystein LB

Inlägg av Oystein LB »

Er det noen som vet om det er mulig og kjøpe denne vognen fortsatt? Og hvordan kan jeg kontakte Erik Walde?
Daniel Bergqvist

Inlägg av Daniel Bergqvist »

RimboGrande säljer vagnen.

Mvh Daniel
Skriv svar