Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Göran T
Inlägg: 456
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Göran T »

Rikard!
Den där vyn gillar jag! Komplett, helt enkelt. Och med en mycket snygg övergång mellan anläggning och bakgrund.
Visst finns det en poäng med att visa sina bilder i Sv/v. I synnerhet om man vill förstärka illusionen av verklighet.
/Göran T
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Tack Göran! Jag håller helt med dig i det du skriver om svartvita foton, det ger en större realism för oss som bygger anläggningar som försöker återge tiden fram t.o.m. 50-talet.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Järnvägsgatan i Mollsjö. Brandelius har precis ryckt ut efter att oroliga mollsjöbor sett rök välla ut från fönsterna uppe på Mollsjöholm. Det visade sig sen att det var JP som hade Fidel Kastro på besök ivrigt blossande på sina havannaciggarer. Året var 1962 när Schröder som vanligt höll sig framme med sin Leica.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johanmmolin »

Härlig bild (som vanligt!).

Hur har Albin-sprutan på släp tillkommit?
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Johanmmolin skrev: Härlig bild (som vanligt!).

Hur har Albin-sprutan på släp tillkommit?



Tack Johan! Sprutan är tillkommen genom "hofleverantören" Jönshagens försorg varför jag få bolla frågan vidare till honom.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Det gamla karolinerstallet ligger kvar på samma ställe som när det byggdes 1706. Sträckningen av järnvägen fick rätta sig efter var det låg istället för tvärtom. Numera används det som förråd av fabrikör Jönshagen som även kan ses på bild här.

Det var Karl XII som beordrade uppförandet av stallet när han befann sig i Sachsen under ett av sina fälttåg för att ha tillgång till det under sitt planerade återtåg till Sverige. Ordet Mollsjö har faktiskt sitt ursprung från platsen där stallet uppfördes men som då benämndes Mohlesjöö.

Efter att den omstöpta blyknappen hade gjort sitt uppe i Fredrikshald skänkte svenska hovet stallet till Mohlesjöös byalag som sedermera sålde det till Jönshagen 1951.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av janclaesson »

Tjusiga fotografier och festliga texter från din så härliga järnväg. Jag vet att jag frågat tidigare om färgvalet på din järnvägsräls men det är ett tag sedan och anteckningarna i en "byggbok" har liksom förkommit. Vill minnas att det kanske är Humbrol nr 70 som sprutmålas över härligheten? Tjatgubbe får man vara va?

Mvh Janne C
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Tack Janne! Humbrol 70 stämmer bra. Efter det är ballast och spår vädrade med kritpulver i en rostfärgad kulör.
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Stefan Jönsson »

Motorsprutan är byggd på en sådan här: http://www.panzerfux.de/1-87-2cm-Flak-3 ... =TRI-80186 , hjulen är från Teknobygg, slangarna är lödtråd och resten från skrotlådan. Någon exakt modell är det inte, men ganska likt ändå.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Järnvägsgatan från öster. Magasinet till vänster i bild tillhör Gyllenhane, specerihandlare i Mollsjö. Ja, man kan faktiskt kalla honom diversehandlare med fullt fog eftersom det i princip inte fanns något han inte handlade med. Gyllenhane, som är en begåvad affärsman, blev med tiden stormrik och bosatte sig sedermera i London där han enligt uppgift i dag är styrelseordförande i en investmentbank.
Skriv svar