Tack Calle, jo plåttaket är gjort av ett plastflak från Evergreens produkter som ser ut så här...
Dvs ett flak med spår och tillhörande lister som limmas fast och med den tunnflytande varianten av plastlim. Om man tycker att det blir lite grovt så kan man med fördel slipa lite lätt efter monteringen av dessa lister. Dessa är ditsatta efter att taket är på plats, denna gång har jag även ristat in skarvarna på själva bandplåtarna men det syns tyvärr ej på mina bilder på det färdiga bygget.
Detta har jag helt missat!
Kul att se dig på detta forum Janne!
Ditt bygge är jättehäftigt. Jag gillar sådana. Kitbashing tror jag det heter, när man ändrar en byggsats till något annat.
Blir sugen på en sådan station själv. Min planerade bana - om den någonsin blir byggd - ska delvis gå på det gamla ulvsundaspåret, har jag tänkt.
Gör det Calle, ett betydligt enklare sätt att få till taken av denna typ. Möjligtvis kanske det är fel bredd på bandplåten, har ej mätt upp riktiga mått. Kanske varierar dessa i verkligheten? Tidigare har jag gjort taken av denna typ av papper, betydligt bökigare och svårt att få till utan att det blir lite väl grovt.
@HJP, tack för välkomnandet. Det känns som gamla kompisar möts efter lång tid, trevligt. Har själv blivit nyfiken på det gamla "Ulvsundaspåret" genom Svennes kommentarer här. Jag minns att du själv har kört växling inom området, du skrev om det på ett annat forum. Kollade nyligen genom gamla kartor och foton (ett fåtal) på nätet, och visst ser det intressant ut. Hoppas att det kan bli något på din planerade bana. Och om min någonsin blir byggd ska jag också försöka få in något av den miljön.
Har planerat så pass till vida att möblera om för att få till ett större utrymme bakom "bokhyllan" där gamla banan fanns...
Har jag skrivit om det? Det har jag glömt, men det stämmer. V3 var ett vanligt lok på den banan, för min del. Loket ställdes nere vid en liten kaj, medan växellaget spelade kort i en intilliggande byggnad.
Ditt stationsbygge gör mig faktiskt sugen på att göra något liknande. Har du köpt byggsatsen i Sverige?
Måste nog ta mig en tur till ulvsundabanan, och se hur mycket som finns kvar....
Jodå jag inhandlade stationen på MJ-Hobbyexperten Västberga för ganska länge sedan. Tror att kåken möjligtvis finns i Walthers-katalogen?
Visst skrev du om kortspel sist. Visar 2 foton från mitten av 90-talet från din nämnda magasinsbyggnad...
Och lite till höger om fotot ett synnerligen igenväxt spårstump...
Nu känner jag att jag fick en blodad tand. Du ser ju också att den gode CeGe Ohlsson figurerar bland slyn med en specialmålad tumstock i handen. Nu fick jag en möjlighet att återskapa detta i modell, fasen det är ju ingen omöjlighet med tanke på tumstocken och några foton till från den vänstra sidan med en lastkaj för lastbilar finns också. CeGe och jag hade en period då vi for omkring runt i Stockholm och mätte upp en del byggnader.
Kollade nyss på eniro där en hel del räls finns kvar men ingen järnvägsverksamhet alls längre i Ulvsunda. Visst vore det trevligt om man kunde återskapa en del av detta. Är det några Stockholmare som kanske har fler minnen från denna del av Ulvsundas historia med järnvägsanknytning?
janclaesson skrev:
Visst skrev du om kortspel sist.
Det stämmer nog bra det.
Det var innanför dörren på övre bilden, som detta kortspel företogs.
Kul att du plåtat denna byggnad. Någonstans tror jag att jag har liknande bilder, som jag plåtat.
V3:an stod "parkerad" tvärs över vägen, bakom fotografens rygg.
Järnvägsverksamheten är sedan länge avslutad här. Förbindelsen från Sundbyberg är bruten, och de spår som ligger kvar, är igenvuxna. Gaturälerna är fyllda med sand från biltrafiken. Det fanns ganska många förbindelser med olika företag, varav PRIPPS var den största.
Där skrev du något, PRIPPS! Ytterligare en ide smyger sej fram, naturligtvis ett bryggeri i modell med några spår till. Jodå på nätet finns en hemsida med kartor över verksamheten och dess förgreningar av järnvägsspår. En rätt så omfattande faktiskt. En station och en radiofabrik finns redan så varför inte. Ej förebildsriktiga men ändock, en kul plan rör sej i skallen nu...
janclaesson skrev:
Där skrev du något, PRIPPS! Ytterligare en ide smyger sej fram, naturligtvis ett bryggeri i modell med några spår till. Jodå på nätet finns en hemsida med kartor över verksamheten och dess förgreningar av järnvägsspår. En rätt så omfattande faktiskt. En station och en radiofabrik finns redan så varför inte. Ej förebildsriktiga men ändock, en kul plan rör sej i skallen nu...
Janne C
Ha ha! Där ser man. Det ena ger det andra, och nya idéer kläcks. Det är bl.a. så ett forum ska fungera.
Undrar om PRIPPS-byggnaden finns kvar. Inte för att avbildas exakt, men den kan ge impulser för modellbygget.