En bra start på berättelsen kan väl vara att visa en bild på trafikområdets utbredning och intilliggande förvaltningar:

Även om banan är påhittad så är stationerna uppkallade efter verkliga orter. OSBs huvudort är Kappeln som har både hamn, centalstation, lokstation och godsbangård. Av kartan framgår att OSB har två linjer, huvudlinjen Kappeln - Hamburg och bibanan Kappeln - Lindewitt. Bibanan gick en gång i tiden så långt som till Lütjenholm men sträckan Lindewitt - Lütjenholm lades ner på 60-talet när konkurrensen från bilen blev för stor. Trafiken Lindewitt - Lütjenholm sker nu med buss och lastbil. Nu har vi nått fram till början av 80-talet vilket innebär att DDR fortfarande existerar och att trafiken till Väst-Berlin måste utföras av DR. Trafiken bortom Hamburg sköts av DB som också har trafiktillstånd till Kappeln. DB kör direkta resandetåg Kappeln - Hannover.
Modelljärnvägen, i skala N, är väldigt kompakt och omfattar för tillfället enbart centralstationen, lokstationen och hamnen i Kappeln. det som kommer att byggas så småningom är godsbangården i Kappeln, stationen Lindewitt samt en fiddleyard som skall symbolisera stationerna på sträckan mot Hamburg och bortom. Banan är byggd i två plan och här har jag lagt in bilder med spårplaner för plan 0 och 1. Det som verkligen byggts avviker en del (men ytters lite) från ritningen. Spårplan för stationen Lindewitt saknas för tillfället. Den del som är byggd har måtten 160 x 80 cm.

Jag har försökt bygga en tågfärja som kan beskådas i Kappelns hamn. Förebilden är tågfärjan Dan som gick mellan Helsingborg och Helsingör en gång i tiden. I min värld trafikerar hon sträckan Kappeln - Faaborg.

Fortsättning följer.