Att bygga en hamn på järnvägen är ju alltid lockande, men det är ju knepigt att få till allt så att det ser bra ut.
Många använder 2K epoxy och liknande som vatten, det ger ju en slät yta med glans och djup.
Jag ville dock se om det gick att få till något som såg mer "Atlantiskt" ut....
Jag skulle ju ha en angöringspunkt för en vagnspråm av den typ som var vanlig i trakterna runt New York. Men jag skulle aldrig få plats med en helt skalenlig pråm, då den i så fall skulle bli 120 cm lång.... men drygt hälften kan jag få plats med. En sådan pråm rymmer då 8 st 40´Boxcars.
Walthers hade ju en "car float" i sitt sortiment, men den är ju slut sedan länge, och de som annonseras går ju för fantasipriser. Så det fick bli ett scratchbygge med inspiration från foton och skisser jag sett.
När det gäller själva angöringsbryggan, så hade ju Walthers även en sådan:

Men den är ju lika sällsynt den.....
Jag hittade en sådan här på Tradera:

Den skulle ju gå att göra något av. Jag kompletterade med en brygga av plasticard och lite fundament av foam.

Efter lite kreativ målning blev den så här:

Jag limmade dit den på sin plats och satte sedan igång med vattnet.
Jag grundade ytan med en foamroller och vit Gesso (primer för tavlor), det gav lite lagom knottrig yta inför fortsättningen. Jag byggde upp "vågor" med Gel pasta och en palettkniv.
Så här såg det ut när det torkat:

Runt piren var det knepigt att få till det, men det gick med lite tålamod...

Jag målade först vattnet med en mediumblå nyans. Vallejo "Medium sea blue", som jag blandade med lite "Sea blue".
Jag torrborstade sedan vågtopparna med en ljusare blå (Pale blue).

Jag torrborstade sedan de yttersta topparna med vitt.
För att få det att se mera homogent ut så lade jag på ett laserande lager med sea blue blandad med matte medium, den ska vara väldigt svagt blå.

Sedan var det bara lite mer vitt på vågtopparna innan det var klart för att få det att se mer ut som vatten...

Jag använder "Johnson Future Kleer Polish", det är ett golvpolish som egentligen är en polymerklarlack!?!
Hur som helst så blir det blankt som tusan!

Jag penslade på 5 lager innan jag blev nöjd, så här blev det:
Jag tillverkade pråmen av två balsaplankor jag hade liggande på hyllan.
Jag slipade till den och grundade den med slipgrund för att bli av med träådringen.

'
Jag limmade fast rälsen på däck samt trädäcket som jag tillverkade av 1,5 mm balsaflak som jag präglade plankor i.
Skrovet klädde jag med aluminiumtejp från Biltema. Jag limmade ett par mahognylister som avbärare.

Mitt under bygget så bestämde jag att det skulle bli en "Station float", det är den pråmtypen som har en plattform i mitten.
Så här såg den ut målad men innan den var färdig:

Med plattform, räcken och andra detaljer på plats:

Helhetsintrycket blev ju riktig trevligt enligt mig

Det är ju en hel del kvar att göra i hamnen, men detta var ju ett stort steg i bygget.