Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Högsta möjliga bländartal som ger minsta möjliga bländaröppning. På min kompaktkamera Canon PowerShot SX200IS är 8 det högsta. På systemkameror har man möjlighet till betydligt högre tal.
Tack Olof för uppskattningen!
-
Inte bara bländartalet påverkar skärpedjupet, även brännvidden. Lång brännvidd (zoom) = kort skärpdjup, Kort brännvidd (vidv.) = stort skärpedjup förutsatt samma bländaröppning.
Vilken brännvidd användes vid fotograferingen?
VH
/Johan
Vilken brännvidd användes vid fotograferingen?
VH
/Johan
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
Naturligtvis har du helt rätt, Johan! De flesta av mina foton är tagna med på kameran största vidvinkel och minsta bländaröppning.
1956 skrev: Högsta möjliga bländartal som ger minsta möjliga bländaröppning. På min kompaktkamera Canon PowerShot SX200IS är 8 det högsta. På systemkameror har man möjlighet till betydligt högre tal.
Så enkelt

Olof

Lokaltåget från Mälarviken till Sjövik passerar Lillsjön.

BJ:s 72:a vid Mollsjö Lådfabrik. Det är Michael Thörning som står för mästerbygget av loket och Stefan Jönsson för dito husbygge.
1956 skrev:
BJ:s 72:a vid Mollsjö Lådfabrik. Det är Michael Thörning som står för mästerbygget av loket och Stefan Jönsson för dito husbygge.
På detta forum är det väl fortfarande tillåtet att ge lite beröm och smicker till dom berörda byggarna och fotograf,läckert.
bermod
Tack Bertil! Fåfäng som jag är så måste jag ju nu nämna att det är undertecknad som "målat" 72:an.

Smedjan i Mälarviken.
1956 skrev: Tack Bertil! Fåfäng som jag är så måste jag ju nu nämna att det är undertecknad som "målat" 72:an.
Ja du Rikard med det slutresultatet har man rätt att vara fåfäng,du fick ju i allafall en eloge som fotograf.
bermod