"Äntligen!" som han alltid skrek, vad-han-nu-hette, vid Nobelpristillkännagivandet i litteratur. Det är ju 60-tal och knappast Finnshyttan, utan bara Hagfors-Karlstad. Men vad gör väl det?? Jag räknar med mer info när den kan beställas
Tomas Jansson skrev:
"Äntligen!" som han alltid skrek, vad-han-nu-hette, vid Nobelpristillkännagivandet i litteratur. Det är ju 60-tal och knappast Finnshyttan, utan bara Hagfors-Karlstad. Men vad gör väl det?? Jag räknar med mer info när den kan beställas
/Tomas
Det var Fylking som terrade svenska akademien...
- Thomas P urfin vagn. Kul att se att det gott framåt sedan du lödde på prototyp nr 1 på Östgötaträffen.
Det ser kanon ut Tomas! Qo:an är väl jämte Mo:an bland det mest potenta som rullat på svenskt smalspår i godsvagnsväg. Det får nog bli en NKlJ-modul också när det nu finns så mycket fina NKlJ-saker att köpa från olika småtillverkare.
Mvh
Magnus C
Nu har bromsslangar, och lite rördragning tillkommit. Det har därmed blivit dags för målning och det blir en liten utmaning.
Jag trodde faktiskt inte att den skulle kunna gå i 40cm radie men det gör den. Boggierna kan vrida sig precis innanför "kjolarna". Glömde dock att tynga den lite. Det borde jag gjort innan jag lödde ihop tanken, det får bli till nästa vagn.
Tomas
Tittade på ditt snygga bygge igen, och insåg att mitt "Äntligen!"-utrop kanske kunde tolkas lite snutigt...? Det var verkligen bara ett "Yes, äntligen, så roligt!" och inget annat. Den som ser min egen produktionstakt inser att jag omöjligt kan ha menat på nåt annat vis Hoppas du inte tog det på fel sätt.
Jag ser att du gör denna i mässing. Mo-vagnen var ju i nysilver, är det någon tanke med materialvalet? Är mässingen möjligen lättare att göra en cylinder av??
Nejdå, jag tolkade "äntligen" precis som du hoppades. Bara kul att den är fler som önskat en sådan vagn.
Ja det stämmer att jag blandar nysilver och mässing mellan modellerna. Raka stora ytor vill jag ha nysilver i för det är hårt och svårt att buckla. Mjuka rundingar, som t.ex tanken är omöjliga att böja i nysilver och då väljer jag mässing.
Qo består faktist av båda, ledstänger och andra sköra små detaljer i nysilver och tank i mässing.
Målning och delakering klart. Synd att dekalen blev lite fel. UHB och kronan ska vara gul. Någon annan vagn ska få en gul yta under dekalen så blir det rätt. Nästa vagn ska få de äldre dekaleringen med uddeholmsbolaget äldre emblem. Jag funderade länge på hur jag skulle maskera men svaret blev, inte alls. Det finns pensel och det funkade hyggligt tycker jag.
Tomas