Hej,
Tänkte "gladbygga" Ackumulator loket från Garphyttans bruk som finns på ÖSLJ i 16mm skala (1/19),
för att med batteridrift trafikera planerad trädgårdsbana.
Någon som har en ritning ? Eller åtminstone en uppskattning av hjulbasen för att få till chassiet.
Kan det ha funnits någon ritning i äldre nummer av smalspårigt ?
Garpen på Öslj
-
Re: Garpen på Öslj
Jag har en del orginal ritningar fran ASEA (dvs inte som ÖSlJ utförandet). Tom Porteus hade en jättetrevlig artikel om sitt bygge av detta lok och tillhörande Westernvagnar fran Garphyttan i NGIR 84. Han bygger i 16 mm skala. Hör av dig per e-mail angaende ritningarna...
Tidningen heter Narrow guage & industrial railway modelling review (NG&IRMR). Du kan komma i kontakt med redaktörn via epost royclink"kanelbulle"ision.co.uk. Mycket trevlig tidning. Årsprenumeration om 4 nummer kostar 28 Pund. Du kan förmodligen även köpa lösnummer. Det händer ibland att det kommer med artiklar om svenska förebilder. I senaste numret nr 85, recenserade de Welanders bok om JGJ. Trots att de inte kan läsa svenska....
Jag kan även rekommendera 16mm Association. De ger ut en mycket informativ tidning 4 gånger per år om just din valda skala. De håller för närvarande på med ett byggprojekt för Decauville nr 6. Vilket är intressant för vår del, då HRRJ hade ett lok av denna typ. Har själv anmält mitt intresse för dessa byggdelar.
Mvh Fredrik
Jag kan även rekommendera 16mm Association. De ger ut en mycket informativ tidning 4 gånger per år om just din valda skala. De håller för närvarande på med ett byggprojekt för Decauville nr 6. Vilket är intressant för vår del, då HRRJ hade ett lok av denna typ. Har själv anmält mitt intresse för dessa byggdelar.
Mvh Fredrik
f.gaard skrev: .
Mvh Fredrik
Nybliven medlem i 16mm association. Fick förra årets tidningar för några veckor sedan. Läste om Decauvillen, mycket intresserad men har inte anmält mitt intresse än.
/Berra
-
När Garpen på 70-talet fick ny batterisats byggdes en ny korg som blev bredare än originalet, hur mycket minns jag dock inte.
/Arne
/Arne
-
Har man vägarna förbi Mariefred och frågor om Toms modell så är hans son Richard i högsta grad aktiv vid ÖSlJ och brukar vara där så gott som varje helg.
Här är några aktuella mått (på Garpen) i nuvarande utförande, inte helt exakta men borde duga för en H0-modell. Tyvärr har jag missat något av måtten, men de borde gå att "höfta":
Längd över buffertar 4900 mm
Längd över buffertbalkar 4200mm
Buffertarnas längd 350 mm
Buffertbalkens bredd 165mm
Bredd över rambalkar 120mm
Hjulbas ca 1550 mm (axlarna kan förskjutas för att spänna kedjorna, måtten ej helt exakta)
Avstånd från främre buffertbalk till axel I drygt 120 mm
Avstånd från bakre buffertbalk till axel II drygt 140 mm
Blindaxeln (och motorn) sitter ganska exakt mitt emellan axlarna
Hjuldiameter 550 mm
Bufferthöjd 550 mm ö rök
Buffertbalkens höjd 220 mm
Byffertbalken sitter 450 mm ö rök
Korgens längd 4200mm
Korgens bredd 200 mm (exkl. ledstänger)
Teakribborna är 27mm breda på "toppen" och den totala bredden per ribba är 41 mm (inklusve "mellanrum")
Korgens undersida 100 mm över buffertbalken
Hyttens längd 1100 mm
Hyttens höjd längs sidoväggen 2050 mm
Hyttens höjd på mitten 2050 mm
Tröskelns höjd 100 mm
Dörrens höjd 1150 mm
Dörrhålets höjd 1850 mm
Höjd över dörrhålet 100 mm
Mått från sidovägg till fönster 100 mm
Fönstrens bredd 600 mm
Mått mellan fönster 600 mm
Fönstrens höjd 72,5 mm
Fönstrens överkant sitter i jämnhöjd med dörrhålets överkant
Huvens längd ca 3100 mm
Huvens höjd vid sidan 950 mm
Huvens höjd på mitten 105 mm
Det var alla mått jag hade.
Här är några aktuella mått (på Garpen) i nuvarande utförande, inte helt exakta men borde duga för en H0-modell. Tyvärr har jag missat något av måtten, men de borde gå att "höfta":
Längd över buffertar 4900 mm
Längd över buffertbalkar 4200mm
Buffertarnas längd 350 mm
Buffertbalkens bredd 165mm
Bredd över rambalkar 120mm
Hjulbas ca 1550 mm (axlarna kan förskjutas för att spänna kedjorna, måtten ej helt exakta)
Avstånd från främre buffertbalk till axel I drygt 120 mm
Avstånd från bakre buffertbalk till axel II drygt 140 mm
Blindaxeln (och motorn) sitter ganska exakt mitt emellan axlarna
Hjuldiameter 550 mm
Bufferthöjd 550 mm ö rök
Buffertbalkens höjd 220 mm
Byffertbalken sitter 450 mm ö rök
Korgens längd 4200mm
Korgens bredd 200 mm (exkl. ledstänger)
Teakribborna är 27mm breda på "toppen" och den totala bredden per ribba är 41 mm (inklusve "mellanrum")
Korgens undersida 100 mm över buffertbalken
Hyttens längd 1100 mm
Hyttens höjd längs sidoväggen 2050 mm
Hyttens höjd på mitten 2050 mm
Tröskelns höjd 100 mm
Dörrens höjd 1150 mm
Dörrhålets höjd 1850 mm
Höjd över dörrhålet 100 mm
Mått från sidovägg till fönster 100 mm
Fönstrens bredd 600 mm
Mått mellan fönster 600 mm
Fönstrens höjd 72,5 mm
Fönstrens överkant sitter i jämnhöjd med dörrhålets överkant
Huvens längd ca 3100 mm
Huvens höjd vid sidan 950 mm
Huvens höjd på mitten 105 mm
Det var alla mått jag hade.
-
Hejsann,
finns det noen ritning til dette loket?
Tenker gjøre en byggsats om det er interesse.
Arild
www.proinor.no
finns det noen ritning til dette loket?
Tenker gjøre en byggsats om det er interesse.
Arild
www.proinor.no