janclaesson skrev:
Detta hade jag missat, så läckert!
Janne C
Tack Janne! Mitt första försök att bygga ett ånglok. Resultatet av en nybörjares vedermödor.
mikath skrev:
Otroligt snyggt!
Jag brukar pilla i lite gänglåsvätska och sedan skruva i koppeltappen så långt in jag skall ha den och sedan låte det torka innan jag kör med modellen.
/Mika
Tack Mika! Gänglåsvätska låter som ett mycket bättre alternativ än min tanke att använda lim. Skall inhandlas.
Jan Frelin skrev:
Mycket snyggt, är impad av formen på skorsten och dom.
Tack Jan! Formen har jag inte någon delaktighet i. Det är HNJ-v:s förtjänst eller möjligen hans konstruktörer. Poleringen av ytan har jag tydligen prioriterat. Det är snart två år sedan så minnet sviker.
Olof skrev:
Menar du att muttern gängas in och kniper mot koppelstängerna? Det skall finnas en hylsa runt skruven som hindrar att muttern går längre in än avsett. Koppelstången sitter så runt hylsan. Lite svårt att förklara utan bild.
Olof
Tack Olof! Ja precis. Det är det som händer. Skruven roterar och nyper fast koppelstången mot hjulet. Skruven är konstruerad med en fast distans. Men jag tror att du har lett in mig på en lösning. Kan det vara så att jag har gjort koppelstången för tjock. Jag har laminerat tre detaljer, tänkte att alla tre som fanns på plåten skulle användas. Om man endast använder två av detaljerna blir ju koppelstången tunnare och skruven går troligen i botten innan den klämmer koppelstången.
Lasse M skrev:
Snyggt bygge av en snygg förebild, skulle själv varit med och renoverat C7 1774 men planerna ändrades och det blev ett annat lok istället som vi "fick" att ta tag i.
När det gäller hjulen och skruvarna/koppeltapparna ser det ut att vara samma lösning på dessa hjul som det är på HNJ-V's nya Np hjul. Skruvas koppeltapparna direkt i plasten i hjulen? Alltså ingen metallagring som skruvarna/koppeltapparna skruvas i?
Skulle det vara som så att dom skruvas direkt i plasten på hjulen så undras jag hur du gick tillväga för att få dit dom. På mina koppeltappar till Np-hjulen så kan jag inte se något uttag för verktyg (insexnyckel / skruvmejsel) och huvudet är runt så någon microskopisk fast nyckes ska ju inte heller användas. Jag har provat att skruva fast koppeltapparna med enbart fingrarna men jag lyckas inte. Först och främst är det väldigt svårt att få koppeltapparna att få fäste, när dom väl fått det så är det näst intill omöjligt att skruva in dom känns det som, fingrarna bara glider över koppeltappen och man får alltså inget grepp.
Så som sagt, hur gjorde du?
Tack Lasse! Jag borde naturligtvis nämnt det inledningsvis. Det handlar om HNJ-v:s nyare modell på hjul. Det finns en ingjuten mutter i hjulet att skruva fast koppelstången i. Det finns en minimal fördjupning i skruven men jag har inget verktyg som passar. Jag använder klöver fem, där tummen är på tok för stor. En spetsig tång har också varit till hjälp. Har man väl fått skruvarna att ta första gången går det lättare sen.
Bif. en blid.
/Arne F