En hög med mässing

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Beeblebrox

En hög med mässing

Inlägg av Beeblebrox »

Hallå

Efter att jag har börjat springa på Ola Ahlström på jobbet då och då så har han tjatat på mig att jag skulle gå med i Smalspårsfrämjandet. Till slut fick jag ge med mig... så nu är jag här- också :)
Senaste tiden har jag mest pysslat med lite lödprojekt, i väntan på att jag skall ta mig samman och bygga en blästerlåda och en sprutbox. Det innebär att jag har samlat på mig en hög med objekt som snart är färdiglödda.
Jag bygger inte smalspår men har ju ändå stöttat några av smalspårsfabrikanterna i vilket fall som:
Bild
Någon som kan avgöra vad underredet längst till vänster skall vara till?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Användarens profilbild
Arne Falk

Re: En hög med mässing

Inlägg av Arne Falk »

Välkommen!
En riktigt prydlig hög högglanspolerad mässing. Vad gör du för att få till en sådan högglans?

Arne F
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

Arne Falk skrev: Välkommen!
En riktigt prydlig hög högglanspolerad mässing. Vad gör du för att få till en sådan högglans?

Arne F

Tack!
Kul att du gillar "högen".
Förutom den lilla NVHJvagnen och avträdet som jag gjorde tidigare under hösten är detta december och januaris produktion.
Gällande att det ser så blankt ut är det nog bra kamera och mycket ljus...

Jag har en förmåga att när jag löder få dit alldels för mycket tenn. Dock har jag med tiden fått in en vettig teknik där jag efter varje lödning drar med mig tennet bort från lödstället ut till en bra punkt för att komma åt att ta bort det. För att få bort det använder jag gummitrissa, fil, diverse tandläkarvektyg, mässingsborste och framför allt glasfiberborstar. Ser man till att sprida ut tennet så att det blir tunnt så är det mycket lätt att få bort med mässings- eller glasfiberborste.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Göran T

Inlägg av Göran T »

Hej Beeblebrox!
Sicken hög med modeller. Flitigt byggt må jag säga. Att umgås med Ola Ahlström kan få konsekvenser :-)
Vagnsbotten skulle kunna vara HNJ:s långa F3-vagn men hålet i mitten skvallrar om en treaxlig vagn. Kan det vara en treaxlig personvagn från samma bana?
/Göran T
Skriv svar