
Samtidigt hittade jag bilder på vagnstypen från banan, såväl som tre- som fyrfönstervagn, där den byggts om och försetts med plattformar och lanternin. Dessa kunde märkas som FWÖJ, NÖJ eller VSBJ. Då jag inspirerats av bilderna började jag fundera på hur jag skulle få ihop en sådan ombyggd vagn.
Utgångsmtrl skulle förståss vara SV&LV:s modell, precis som i verkligheten och det faktum att SV&LV etsat extra, och korrekt lanternin, för B-vagnen var ett problem löst. Gavlar visade sig kunna tas från GOSVV (nu återutgivna av HNJ:v) standard fyrfönstervagn där det även visade sig att ett lämpligt tak fanns att använda. GOSSV vagnsplåtar innehöll nämligen alltid (?) många extra "bra att ha delar", även plattformsgrindar! Som vanligt finns gjutdelar (fjäderpaket/lagerboxar) och hjul från Rimbo Grande. Nämnda firma har också en lite plåt från vilken takkonsoller kan tas. Nu visar det ssig att det enda som behövs egentillverkas är golv, korgkonsoller och balkar - jisses vad mycket det gick att plocka hop från olika plåtar!

Som vanligt blir ett sådant här bygge lite av att testa sig fram, ibland två steg ram och ett tillbaka - men roligt är det!

Jag har dock funnit ett problem när det gäller märkning av det pågående bygget då det visar sig att "vagnslistorna" inte stämmer. Jag har därför ställt en fråga på Järnvägshistoriskt forum
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=68746
men inte fått något svar än. Tacksam för hjälp eller funderingar.
/Ola