Har i några veckor knåpat på den av HNJ V återutgivna GOSVV ULB G65 senare SJ Gsp 300177.
En lite nätt tingest som imorgon ska får en dust med färgsprutan

Bygget i sig har varit rätt så pang på, men en hel del pill är det, och jag började med att göra bort mig då jag lödde samman korgen. Den ska inte lödas samman som man tror är uppenbart på den sidan där skarven är (bakom ena dörren), det behövs lämnas en glipa på c.a 1mm för att vagnen ska få lika långa sidor. Jag fick löda isär och göra rätt. Nästa tabbe var att jag satte dörrarna för långt ned. Återigen fick jag löda bort och göra rätt.
Det absolut bökigaste momentet var att löda dit nitprofilerna i hörnen, de är tunna och går inte löda dit förrän man kommit en bit och det går då åt mycket värme för att få dit dem, då två sidor på vagnen måste upphettas. Med min lödpenna på 48W så var det bökigt som bara den. Vagnen är också i mässing vilket jag upplever mycket mera svårlött än nysilver. Jag har också gått över till den lovordade 12%iga fosforsyran vilket jag inte trivs med alls. Beläggningen på lödpennespetsen blir förstörd och jag tycker inte det tennet flyter ut lika fint som med Effekto 1. Jag kör med 0,5mm elektroniklödtenn och har kolven på 350grader.
Jag har ändrat lite på modellen genom att jag gjort den trepunktslagad. Jag gjorde också om upphängningen av fotbrädorna då jag inte tyckte att modellens utförande stämde med förebildsfotot jag hade. Om det är helt förbildsrätt nu vet jag inte, men det känns i alla fall rimligare.

Nu väntar som sagt målning och så ska jag klä taket med remsor våtslippapper hade jag tänkt.
Var får man tag på dekal?
Nån som har nåt tips om hur jag skulle kunna trivas bättre med mässingslödningen? Är en 100W:are att rekommendera?
VH
/Johan