Jag fick en trevlig julklapp med posten idag. Upptäckte i början av veckan att SJ:s ånglok finns i en nyutgåva.
Jag beställde omgående och fick den idag. Den finns förmodligen i många MJ intresserades bibliotek redan. Så även i mitt numera.
En mycket trevlig bok.
Passar på att önska alla
En God Jul & Gott Nytt År!
Trevlig bok förvisso men inte i klass med SJK:s standardverk om normalspåriga ånglok vid Statens Järnväger (eller hur nu titeln var). I princip tycker jag att all järnvägslitteratur skall uppmuntras men tyvärr tycker jag inte riktigt att denna bok uppfyller de kraven jag har. Jag hade hellre sett ett nytyck av SJK:s bok men då det är två olika förlag så är det för mycket begärt. Men i avsaknad av SJK:s bok rekomenderas boken trots allt och jag skall erkänna att boken även återfinns i min bokhylla.
Även om även jag gärna skulle se en nyutgivning av Normalspåriga ånglok så tycker jag att böckerna kompletterar varandra. Diehl, Fjeld och Nilsson går igenom allanormalspåriga SJ-lok. LOK fokuserar på de viktigaste ångloken oberoende av spårvidd och ägare. SJK-boken kräver mer av läsarens tekniska kunskaper medan LOK försöker förklara en del av den bakomliggande tekniken.
LOK:s bok tycker jag har vissa problem. De "viktigaste" loken, vilka är det? Det blir en subjektiv indelning där även vissa EJ lok slinker med men andra inte. Ett annat problem är -tycker jag- att LOK väljer att ta in viss info i listorna över loken men inte annan. Det hade varit så lätt att ange tillverkare och f d EJ-bana t.ex. Eller byggt antal och SJ nummer tydligt på resp loksida som i SLM. Sen finns det en hel del korrfel. Flera bilder har fått fel bildtext och just vad gäller Gotlandslok så har det blivit en hel del missar. F d GJ 10 Hoburgen kallas t.ex. GJ 9 Ernst Leijer i bildtexten men inte på loksidan. Kruxet är att GJ 10 var ett tenderlok litt L19p medan GJ 9 var ett tanklok litt S13p... Det känns som om boken inte var riktigt färdig men hastades fram med korrmissar som följd.
Jag kanske gnäller, men en helt OK bok hade med relativt små åtgärder kunnat bli en riktigt bra bok i brist på Diehls bok. Sen är bildsidorna mycket trevliga och vissa bilder var tämligen färska när boken gavs ut. Bilden av t.ex. GHJ:s lok SlRJ 3 Dalhem var bara någon månad och visade loket efter avslutad renovering sommaren 2008.