Det var naturligtvis då jag växte upp med rötterna i Helsingborg, sedan boende i Alingsås, och numera i Lindome utanför Göteborg. Tåg, fartyg och hamnar var tidigt med i intresset, allt från att ha tittat på färjetrafiken i Helsingborg i timtal, räknat vagnar vid järnvägsövergången i Alingsås, eller promenerat runt i hamnen i Göteborg och tittat på fartyg och annat trevligt.
Alltså blir SDJ en kompott av allt detta i min tappning som innebär gladbyggeri där jag försöker finna det som karaktäriserar det jag vill avbilda för att kunna hoppa över andra mer "likgiltiga" detaljer (som kanske ändå knappt syns). Det blir allt från scratchbygge via kitbash till byggsatser av alla de slag.
VGJ hade ju en hamndel med pråmar och trafik i Gbgs hamn, sådant måste naturligtvis finnas med på ett hörn. (Tror att ni sett lite om det redan tidigare.)
SDJ kommer att bestå av "Stambanan" som är en tvåspåring linje där ena spåret är 2R och det andra 3R, och till det kommer då SDJ - en smalspårigt 3-fotabana med hamnanknytning. Två spårvidder och två strömsystem, med den skillnaden att jag hade tänkt digitalisera det hela så att stambanan sköter sig själv m h a datorstöd och att jag sedan kan köra 3-fotabanan själv med handkontroll(-er). Det här är tanken och miljötänket bakom, sedan får vi se hur långt jag kommer.
Som en del av er redan vet så har jag en tråd på stinsen också med samma namn. Tänkte inte dubbelposta så här ska jag försöka hålla mig till smalspåret och dess miljö(er) och på stinsen till stambanan med tillhörande grejor. Hamnen kommer nog att behandlas på båda ställena, men då ska jag försöka hålla postningarna olika i alla fall.
Får räcka så här för idag, det är ju semester i alla fall

Mvh
/Peter