Omspårning

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Omspårning

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

- Innehar en hjulaxel, som har spårvidd normal H0.
- Skall spåra om den till 12.7 mm 0n2.

- Hur går man enklast till väga så att det verkligen blir 12.7
och inte 12.6 eller 12.8. Det finns en radie på hjulet, så
inte helt enkelt att mäta med skjutmåttet.
Anders Östlund
Inlägg: 666
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Omspårning

Inlägg av Anders Östlund »

Plocka fram "normen" (NMRA gissar jag) och ta fram "Back-to-back" (B-B) och ställ in det måttet med skjutmåttet. Det är enkelt att ställa in och om det inte är en helt bisarr profil på flänsen så får du de flesta andra mått "på köpet"...

Back-to-back är måttet du mäter mellan hjulens baksida, ett mycket enklare mått att kontrollera än spårvidden...

Så har jag gjort när jag har spårat om axlar och det har funkat hittills, inga stora volymer, men det har funkat... ;-)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 658
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Omspårning

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Jag håller med Anders.
Håller mig till samma norm.
Jag har för mig att de hjul som följer med Tobias Ljungs modeller
håller 10,8 mm back to back.

mvh
En förvirrad återfalls rallare
Thomas
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 08:30

Re: Omspårning

Inlägg av Thomas »

Hej
En vanlig H0 axel brukar vara 20 mm och spårvidden är 16,5, det skiljer 3,5 mm. Lägg på 3,5 till dina 12,7 så har du axelländen sen får du finjustera med B2B måttet. Så brukar jag göra.
Mvh Thomas
Skriv svar