Luftledningsekspermerimenter

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 968
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Luftledningsekspermerimenter

Inlägg av Hauk »

Med et kjørbart ellok på hylla er det på tide å få bygd en kjørestrekning med luftledning. Da trenger man luftledningsstolper, og som alt annet i 0m med Thamshavnbanen som forbilde må disse selvbygges.

Målet var å bare bygge en stolpe uten å kjøpe inn noen spesiell materialer og heller ikke etse eller 3D-printe eller noe annet nymotens tjafs.

Materialer:
Rett nysølvtråd 1mm og 0,6mm diameter
Rett messingtråd 0,8mm
Messingrør 1,2mm ytre diameter 0,6 mm indre
T-profil i messing 1,5mm X 1,5mm
Fosforbronse 0,2 X 3mm og 0,2mm X 1,5 mm strips
Rundstang messing 4mm diameter
Rundstokk 5mm.

T-profil grovkappes. Enden glødes med gassbrenner for å få messingen myk nok til å lage bøyen på enden uten at den brekkes. Et 0,0mm hull til isolator ble så boret. Her skal man bore bare akkurat gjennom flensen på bjelken, ellers kan den lett brekke.
Isolatorer dreies i messing. Til de runde formene ble det brukt filer. Emnet holdes i spennhylse, da er det ikke så farlig om man jobber tett på dreibenken. Isolatorene senterbores med 0,8mm bor. I mangel av en dreibenk tror jeg det ville gått greit å bruke en elektrisk drill til "filsvarvingen".

Den nedre utriggeren bøyes til av 1mm nysølvstang. Et spor på ca 0,2mm dybde sages til kjøretråden med det fineste gullsmedsagbladet du kan finne. To 1,5 mm lange biter av messingrør biter tres inn på utriggeren. Enden klemmes/ bankes flat , det bores så et 0,8 mm hull i den.

Den lille isolatoren deles i to, og de to delene plasseres på hver side av hullet i utriggeren. "Aksling" klippes til av 0,8 mm messing. Utriggeren festes til T-bjelken med en 0,2 mm X 3mm fosforbronsebit som brettes dobblet . Denne files slik at den smaler svakt nedover mot der isolatoren festes med to biter 0,2X1,2mm fosforbronse. Disse er forboret med 0,8mm hull før de vris 90 grader med to tenger. Tengene skal være ca. 1,3 mm fra hverandre, ellers kan delene vris i stykker.

Diagonalstaget er 0,6mm nysølv der enden er klemt flat med en tang. Det er boret et 0,5mm hull i tremasten slik at det blir presspasning. Staget stikkes rett gjennom stolpen med et utstikk på ca. 0,5mm . Så bøyes tråden ned til T-bjelken og loddes fast til denne.

Utriggeren festes til masten med en 0,6mm nyølvtråd som bøyes til en U. Det er viktig at bena i U-en er parallelle. En U nummer to bretts av en bit fosforbronse. U-en av nysølvtråd plasseres inne i U-en av fosforbronse . Disse delene skal stå 90 grader på hverandre. Det er ikke så farlig om ikke tråden kommer helt til bunns i V-en. Klem sammen og lodd. Klipp bort det overskytende og fil rent.

Bor to hull med nøyaktig samme avstand som trådene. 0,5mm bor gir god presspass med 0,6mm tråd.

Forøvrig lages alle deler med litt overmål der det er mulig, så klippes og files delene ned til endelig størrelse etter at alt er loddet sammen.

Dette var et første forsøk på en luftledningsstolpe, og litt av tanken var å ikke lage en for detaljert modell, men heller en bruksstolpe som det er mulig å lage i litt større kvanta.

Når teknikken er litt mer innarbeidet burde det være mulig å lage et par stolper på en kveld.

Jeg vurder visse vurderinger, messingtråden som den største isolatoren er montert på kan med fordel være litt tynnere, slik at T-profilen ikke svekkes unødig. Nysølvtrød er litt mer solid, så all messingtråd blir nok byttet ut med nysølv på nye stolper.

Sånn ble det:

Bild

Bild


-Mvh Håvard
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Luftledningsekspermerimenter

Inlägg av Peter Estelius »

Snyggt jobbat!!

Blir det sådana stolpar till hela banan nu??

Mvh

/Peter
Hauk
Inlägg: 968
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Luftledningsekspermerimenter

Inlägg av Hauk »

Peter Estelius skrev: Snyggt jobbat!!

Blir det sådana stolpar till hela banan nu??

Mvh

/Peter


Ja, hadde det bare funtes en bane så...
I første omgang blir det vel en 4-5 stolper til et ganske stort diorama/modul.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Luftledningsekspermerimenter

Inlägg av Peter Estelius »

Låter som en spännande början!

Modul av något slag???

/Peter
Anders Johansson
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Luftledningsekspermerimenter

Inlägg av Anders Johansson »

Det finns bara en kommentar: Ruggigt snyggt!
Hauk
Inlägg: 968
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Luftledningsekspermerimenter

Inlägg av Hauk »

Peter Estelius skrev: Låter som en spännande början!

Modul av något slag???

/Peter


Tja, mer et diorama som sagt, men kanskje kan det bli en seksjon i et større oppsett senere.

Sånn så det ut i kveld:
Bild

Forøvrig skal det grønne tjafset bort, jeg velger meg april:
Bild


PS: Det virker kanskje litt sært med pukkballast på en smalsporsbane, men Thamshavnbanen var en velpleid affære før andre verdenskrig, de hadde en standard (boksatavelig talt) som en klasse 2 normalsporbane. Derfor solid ballast, og Code 100 skinnene på hovedsporet er egentlig litt for lette. (Noen som vet om en produsent av code 110 skinner?)

PSS: Protobildet *er* normalspor, men type ballast, farger i spor osv. tror jeg er riktigere enn det som i dag som kan fotograferes på TB.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Luftledningsekspermerimenter

Inlägg av Peter Estelius »

Riktigt snyggt med skärningarna och den lilla vägen, kommer att bli en bra början till ett par utställnings-/körmoduler tycker jag.

Intressant att du väljer April som årstid, inte helt vanligt. Ser fram emot fler bilder vad det lider.

Mvh

/Peter
Skriv svar