Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
14Kjell Å Granander

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Da mm
Den där Pv 444 skämmer bilden. Byt till annan Pv eller ta bort den. Är den också kinesisk?
Bakvagnen är inte som Volvo gjorde den.
Prova en Opel i stället.
mvh Kjell G
Tomas Jansson

Inlägg av Tomas Jansson »

Hm.. ojdå, det känner jag att jag vill moderera lite... Det finns väl ingen PV444 i modell så vitt jag vet, så denna är väl ett hembygge byggd på en 544?? Skall man vara överkritisk (och van att se på denna typ av bil) är det eventuellt kanske möjligen nåt som inte stämmer, men som intryck tycker jag den ser mycket bra ut (jämför ex vis [link]http://www.philseed.com/volvo-pv444.html[/link] , scrolla ner till andra bilden). Har funderat på att göra konverteringen själv och är mycket nyfiken på hur du gjort!

Mvh f d PV-ägare/Tomas J
Bengt Andréasson

Inlägg av Bengt Andréasson »

14Kjell Å Granander skrev: Da mm
Den där Pv 444 skämmer bilden. Byt till annan Pv eller ta bort den. Är den också kinesisk?
Bakvagnen är inte som Volvo gjorde den.
Prova en Opel i stället.
mvh Kjell G

Visst såg Volvo PV 444 ut så i början! Se t.ex. http://hem.bredband.net/b113915/one/volvo.htm, med bilder från Volvos museum i Arendal på Hisingen och av Hans Rydervalls fina modell.

Det var 1946 års modell (m.fl.?). Liten, delad bakruta, delad framruta och körrikningsvisare i form av utsvängande armar i överkant mellan dörrarna, innan Volvo lanserade "göken" på taket.

Kinesisk? Nej det blev Volvos personvagnar först sommaren 2010, även om några faktiskt byggts där även innan dess.

Däremot borde nog bilföraren/ägaren akta sig för landsfiskalen. Bilen tycks sakna registreringsskylt bak!

En mycket fin modell, perfekt i sin miljö tycker jag!

/Bengt
Stefan Jönsson

Inlägg av Stefan Jönsson »

Eftersom konverteringen utfördes av mig, får jag tacka för responsen, positiv som negativ.

Satte igen bakrutan med plastikard och skar ut den nya delade bakrutan. Skar bort baklyktorna och gjorde nya av plast. Delade framrutan med en "stolpe" Trimmade stötfångarna med kniven. Satte dit ett avgasrör och målade om hela rasket.

Skulle kanske utgått från en 544 från Wiking istället för Busch med tanke på formen på bakvagnen?

Stefan
1956

Inlägg av 1956 »

Bild

Hamnplan i Sjövik.
14Kjell Å Granander

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Det va väl o ta i
Visserligen en Opel men jag hade nog tämkt en Opel Olympia Rekord
Nu blev det en Bliz, en sen femtitalare med Kapitäns 2,6-motor.
Jag tycker man kan få vara kritisk, ett lok för 6-7-8000;- vagnar för några tusenlappar i kroken på en välgjord bana går inte ihop med Volvon. Hur många tiotusenlappar står det på spåret vid Mollsjö?
Jag var väldigt nöjd när jag fick en märklin-Da 1957 som kostade under hundringen då. Plåtvagnarna som passade yill loket gick på
~25 spänn styck. En kunnig yrkesman tjänade ungefär 300 i veckan då, och några hade gnetat ihop till en Pv som väl kostade vad NMJ
Da-lok på bilden gör. En reflexion
mvh Kjell G
1956

Inlägg av 1956 »

Bild

Litt S1 på spår 3 i Mollsjö.
1956

Inlägg av 1956 »

Bild

Jönshagens Snickerifabrik.
1956

Inlägg av 1956 »

.
1956

Inlägg av 1956 »

Bild

Tidig söndagsmorgon i juli 1956. Allt är tyst och lugnt sånär som på ett avlägset skrammel av porslin borta från Järnvägshotellet där man håller på att duka fram frukosten. Nere vid lokstallarna har Andersson just kommit för att hämta S1:an som står klar att tjänstgöra i lokaltåget till Mälarviken. Även därifrån bryts tystnaden stundtals av ett metalliskt stånkande.
Skriv svar